De mogelijkheid om in eigen beheer opgebouwde pensioenaanspraken te verlagen (afstempeling) blijft beperkt tot situaties van substantiële onderdekking die is veroorzaakt door reële beleggings- en ondernemingsverliezen. Volgens Weekers gaat het dan om situaties waarin volledig herstel van de dekkingsgraad niet meer is te verwachten. ‘Hiervan zal sprake zijn als – jegens de inspecteur – overtuigend wordt aangetoond dat de dekkingsgraad minder dan 75% bedraagt.' Onder dekkingsgraad wordt volgens Weekers verstaan de mate waarin de pensioenverplichtingen worden gedekt door de activa van het eigenbeheerlichaam, rekening houdend met de passiva waarbij de pensioenverplichtingen in aanmerking worden genomen naar de fiscale waarde.
Het kabinet wil met de gekozen vormgeving oneigenlijk gebruik tegengaan. Als voorbeeld van oneigenlijk gebruik noemt Weekers de te lage dekkingsgraad die is ontstaan door (indirecte) winstuitdelingen of onvolwaardige of afgewaardeerde vorderingen op de dga of de met hem verbonden personen. ‘Ingeval de afstempelfaciliteit ook in die gevallen zou worden toegestaan, betekent dit dat de faciliteit oneigenlijk gebruikt zou kunnen worden voor tariefsarbitrage (aftrek van pensioenpremies tegen een hoog tarief, belastingheffing over de uitkering tegen een lager tarief) en verder belastinguitstel'.
Weekers benadrukt ook dat het kabinet er bewust voor kiest om de afstempelmogelijkheid voor dga's te toetsen aan de fiscale waarde van de pensioenverplichting. Het klopt dat deze sterk kan afwijken van de commerciële waarde, maar de pensioenverplichting wordt niet anders gewaardeerd dan volgens de gebruikelijke fiscale waarderingsregels voor pensioen in eigen beheer. Bovendien is afstempeling eenmalig. De afstempelfaciliteit wordt ook niet op een later moment teruggenomen in de vorm van een "bijstempeling". Verder moet er volgens Weekers ook een zeker evenwicht bestaan tussen de dekkingsgraadproblematiek, de uitvoeringskosten van de Belastingdienst, de administratieve lasten en het budgettaire beslag. ‘Een waardering tegen commerciële waarde zou de uitvoeringskosten voor de Belastingdienst, de administratieve lasten en het budgettaire beslag aanzienlijk doen stijgen'.
Op de vraag of de voordelen van de maatregel wel opwegen tegen de nadelen is de reactie van Weekers kort. Deze afweging ligt bij de betrokkenen zelf. ‘Het is aan de dga, zijn eigenbeheerlichaam, de betrokken pensioendeelnemers en de aanmerkelijkbelanghouders zelf om te bepalen of zij gebruik willen maken van de voorgestelde afstempelfaciliteit. De faciliteit vindt slechts op verzoek plaats'.
Bron: Redactie TaxLive