A houdt de aandelen in belanghebbende (X bv). In het kader van de overdracht van de onderneming aan zijn zoon (C), draagt A de aandelen in belanghebbende op 12 december 2003 over aan B bv. De aandelen B bv worden gehouden door C. Op dezelfde dag draagt belanghebbende het bedrijfspand over aan B bv. Belanghebbende en B bv gingen er hierbij vanuit dat er tussen hen een fe voor de VPB bestond. Door een omissie van belanghebbendes adviseur was de fe echter niet tot stand gekomen. Op 15 september 2004 is daarom een akte van rectificatie opgesteld. De akte is op 16 september 2004 ingeschreven bij het Kadaster, maar heeft niet geleid tot een wijziging in de inschrijving van de akte van levering uit december 2003. De inspecteur volgt de akte van rectificatie niet en belast de winst die bij de overdracht is behaald. Rechtbank Breda is het met de inspecteur eens. Hof 's-Hertogenbosch oordeelt dat het steeds de bedoeling van belanghebbende en B bv is geweest om het bedrijfspand binnen de fe over te dragen. Het hof oordeelt vervolgens dat B bv op 12 december 2003 alleen maar de juridische eigendom van het bedrijfspand heeft verkregen en dat de economische eigendom pas op 2 januari 2004 – het moment waarop de fe tot stand is gekomen – is overgegaan. Belanghebbende heeft volgens het hof bij de overdracht van de juridische eigendom geen winst gerealiseerd. Het gelijk is aan belanghebbende. De Hoge Raad beslist dat het oordeel van het hof, dat het volledige risico inzake waardeverandering en tenietgaan van het pand gedurende de periode 12 december 2003 tot 2 januari 2004 bij belanghebbende is gebleven, zonder nadere motivering onbegrijpelijk is. De Hoge Raad wijst er hierbij op dat in de akte van levering was opgenomen dat de koopprijs tussen verkoper en koper is verrekend, dat de feitelijke levering van het pand op 12 december 2003 plaats heeft gevonden en dat vanaf die datum de baten aan de koper ten goede komen en de lasten voor zijn rekening zijn. Verder acht de Hoge Raad van belang dat in de akte van rectificatie niet is opgenomen dat de verrekening van de koopprijs ongedaan is gemaakt en dat de baten en lasten ten gedoe dan wel ten laste van belanghebbende waren gebleven. De Hoge Raad verwijst de zaak naar Hof Arnhem.
De Hoge Raad beslist dat het oordeel van het hof, dat het volledige risico inzake waardeverandering en tenietgaan van het pand gedurende de periode 12 december 2003 tot 2 januari 2004 bij belanghebbende is gebleven, onbegrijpelijk is.
6
OVER DIT ARTIKEL
EClI:
ECLI:NL:HR:2011:BU1909
Uitgavenummer:
V-N Vandaag 2011/2617
Zaaknummer:
10/00880
Datum:
28 oktober 2011
MEEST GELEZEN
VN Vandaag
VN Vandaag
VN Vandaag
VN Vandaag
Nieuws
Gerelateerde artikelen
VN Vandaag
Kosten in verband met afkoop voorwaardelijke rechten op aandelen aftrekbaar
De Hoge Raad oordeelt dat X BV een voorziening ten laste van haar winst kon vormen voor de cashbonus. Het oordeel van het hof dat nimmer sprake is geweest van een toekenning van (optierechten op) aandelen in de zin van art. 10 lid 1 onderdeel j Wet VPB 1969 is juist.
9 oktober 2026
VN Vandaag
VPB-plicht voor stichting door exploitatie van restaurant
Hof ’s-Hertogenbosch oordeelt dat Stichting X het restaurant voor haar eigen rekening en risico exploiteert. De gestelde verpachting en reverse factoring vormen volgens het hof slechts een papieren werkelijkheid.
9 oktober 2026
VN Vandaag
Terechte VPB-navorderingsaanslagen voor BV's na turboliquidaties
Rechtbank Noord-Holland oordeelt dat niet de vereiste VPB-aangiften zijn gedaan, zodat omkering en verzwaring van de bewijslast volgt. De schattingen van de inspecteur zijn redelijk en omdat de contante ontvangsten buiten beschouwing zijn gebleven, zijn de aanslagen eerder te laag dan te hoog.
7 oktober 2026
VN Vandaag
Geen onderzoek naar Shell-files: arm's-lengthbeginsel volstaat
De Staatssecretaris van Financiën gaat inhoudelijk niet in op de fiscale positie van Shell in zijn antwoorden op Kamervragen van het lid Stultiens (PRO) over de verrekenprijsrapporten van Shell (Shell files). Wel gaat hij in algemene zin in op de toepassing van het arm's-lengthbeginsel bij verrekenprijzen.
6 oktober 2026
VN Vandaag
Kennisgroep: bonus op basis van EBITA of verkoopopbrengst kan onder aftrekverbod art. 10 Wet VPB vallen
De Kennisgroep bijzondere winstbepalingen VPB is van mening dat een cashbonus die is gekoppeld aan de ontwikkeling van de EBITA of aan de verkoopopbrengst van aandelen onder omstandigheden onder het aftrekverbod van art. 10 lid 1 onderdeel j Wet VPB 1969 kan vallen. Dat is het geval wanneer de waarde van het toegekende recht hoofdzakelijk direct of indirect wordt bepaald door de waardeverandering van de aandelen van de vennootschap.
6 oktober 2026
VN Vandaag
Kennisgroep: werkgever mag loonbelasting over aandelenbeloning wel aftrekken
De Kennisgroep bijzondere winstbepalingen VPB verduidelijkt dat de aftrekbeperking van art. 10 lid 1 onderdeel j Wet VPB 1969 niet geldt voor loonbelasting die een werkgever voor eigen rekening neemt bij een aandelenbeloning aan werknemers.
6 oktober 2026
VN Vandaag
Geen vervallen inhaalverplichting Amerikaanse verliezen zonder stakingsverlies
Rechtbank Noord-Holland oordeelt dat de objectvrijstelling niet van toepassing is op de in het jaar 2021 door X NV behaalde winst met de vaste inrichting in de VS. Volgens de rechtbank volgt uit de overgangsregeling van art. 33b Wet VPB 1969 dat voor het vervallen van de inhaalverplichting een stakingsverlies als bedoeld in art. 15i lid 2 Wet VPB 1969 is vereist.
5 oktober 2026
VN Vandaag
Kabinet zet drie sporen in om fiscale regeldruk voor ondernemers te verminderen
De Staatssecretaris van Financiën heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de uitvoering van de motie-Van Dijk/Van Eijk om fiscale regelingen met hoge administratieve lasten te inventariseren en te vereenvoudigen (V-N 2026/17.3).
5 oktober 2026
VN Vandaag
Macau Limitada vergelijkbaar met Nederlandse NV of BV
De Kennisgroep belastingplicht en kwalificatie rechtsvormen heeft vastgesteld dat een naar het recht van Macau opgerichte Sociedade por quotas (Limitada) voor de toepassing van de Wet VPB 1969, Wet IB 2001, Wet DB 1965 en Wet bronbelasting 2021 vergelijkbaar is met een Nederlandse NV of BV. Dat geldt ook voor de eenpersoonsvariant, de Sociedade Unipessoal Limitada.
25 september 2026
VN Vandaag
Jersey Limited Company kwalificeert als niet-vergelijkbare rechtsvorm
De Kennisgroep belastingplicht en kwalificatie rechtsvormen heeft verduidelijkt dat een naar het recht van Jersey opgerichte Limited Company voor de toepassing van de Wet VPB 1969, Wet IB 2001, Wet DB 1965 en Wet bronbelasting 2021 in beginsel wordt aangemerkt als een niet-vergelijkbare rechtsvorm.
25 september 2026