X bv is werkgever in de zin van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen en heeft de uniforme premie arbeidsongeschiktheidskas over december 2008 op aangifte afgedragen. In geschil is of dat terecht is. Volgens Rechtbank Breda is het beroep van X bv niet-ontvankelijk voor zover het is gericht op de vernietiging van besluiten van algemene strekking en verklaart het beroep inzake de afdracht van de premie ongegrond. Hof 's-Hertogenbosch oordeelt in hoger beroep dat de rechtbank zich ten aanzien van de klachten tegen besluiten van algemene strekking onbevoegd had moeten verklaren. De rechtbank had tot uitdrukking moeten brengen dat de civiele rechter bevoegd is tot kennisname van geschillen over de rechtmatigheid van deze besluiten. Het beroep van X bv is slechts in zoverre gegrond. Voor wat betreft de afdracht van de premie oordeelt het hof dat de keuze van de wetgever om de gedifferentieerde premie ten behoeve van de arbeidsongeschiktheidskas te vervangen door een uniforme premie niet van redelijke grond is ontbloot. Het maakt niet uit dat werkgevers waarbij zich in verschillende mate arbeidsongeschiktheidsrisico´s manifesteren, gelijke premies betalen. Dit is geen verboden gelijke behandeling van ongelijke gevallen. Beide partijen gaan in cassatie. Advocaat-Generaal Van Ballegooijen is van mening dat de rechtbank weliswaar had moeten uitspreken dat het als belastingrechter niet bevoegd is om de rechtmatigheid van wetgeving te beoordelen, doch het hof was niet bevoegd daarover vervolgens zelf een oordeel te vellen. Het hof kan slechts uitspreken dat het als belastingrechter niet bevoegd is om de rechtmatigheid van wetgeving te beoordelen. De partiële vernietiging van de uitspraak van de rechtbank was geen valide reden om X bv het in hoger beroep betaalde griffierecht te vergoeden en de inspecteur te veroordelen in de kosten van het geding. De bestuursrechtelijke weg was namelijk vanaf het begin afgesloten voor grieven tegen algemeen verbinden voorschriften. Het beroep van de Staatssecretaris van Financiën is volgens de A-G gegrond, zij het op andere gronden dan die zijn aangedragen. Het beroep van X bv is volgens de A-G ongegrond. Tegen algemeen verbindende voorschriften, zoals het Besluit uniforme premie Arbeidsongeschiktheidskas 2008 heeft de wetgever namelijk slechts de gang naar de civiele rechter geopend en het hof heeft terecht geoordeeld dat de besluitgever zijn bevoegdheid niet heeft overschreden.
Gerelateerde artikelen
FASTER-richtlijn aangenomen door de Raad van de EU
Op 10 december 2024 heeft de Raad van de EU de FASTER-richtlijn (V-N 2023/31.10) aangenomen. De volgende stap is dat de tekst in het Publicatieblad van de EU wordt bekendgemaakt. De lidstaten moeten de richtlijn uiterlijk op 31 december 2028 in nationale wetgeving omzetten. De voorschriften zijn vanaf 1 januari 2030 van toepassing.
Maatregelen uit ATAD1 en ATAD2 tegen belastingontwijking blijken effectief
De conditionele bronbelasting, de earningsstrippingmaatregel en de aanpak van CV/BV-structuren door ATAD2 gaan belastingontwijking effectief tegen. Dit staat in de jaarlijks terugkerende Kamerbrief over de monitoring van de effecten van de aanpak van belastingontwijking.
DNB-analyse: doorstroom naar belastingparadijzen structureel gedaald
Nederland speelt de laatste jaren een kleinere rol bij internationale belastingontwijking, komt naar voren uit een analyse van De Nederlandsche Bank (DNB). De stroom geld die ons land binnenkomt en direct weer verlaat op weg naar belastingparadijzen is sinds 2020 een stuk kleiner dan in de voorgaande jaren, signaleert de centrale bank.
Premies vrijwillige verzekeringen WW, WAO, WIA en ZW 2025 vastgesteld
Het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) heeft de premies voor de vrijwillige verzekeringen voor de WW, WAO, WIA en ZW voor 2025 vastgesteld.
Geen PVV-vrijstelling door afgegeven A1-verklaring (HR: niet-ontvankelijk)
Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat Rijnvarende X is gebonden aan de door de SVB afgegeven A1-verklaring, ook al staat deze nog niet onherroepelijk vast. X heeft geen recht op PVV-vrijstelling over de periode mei-december 2016. De Hoge Raad verklaart het beroep in cassatie niet-ontvankelijk.
Premiepercentages werknemers- en volksverzekeringen 2025 vastgesteld
Het premiepercentage voor de algemene ouderdomsverzekering wordt voor het jaar 2025 gehandhaafd op 17,90%. De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de Regeling tot vaststelling premiepercentages werknemers- en volksverzekeringen, maximumpremieloon werknemersverzekeringen en opslag kinderopvangtoeslag 2025 vastgesteld.