Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën heeft de Kamervragen van de leden Omtzigt (CDA), Lodders en Dijkstra (beiden VVD) beantwoord over het rapport van de Algemene Rekenkamer ‘Autobelastingen als instrument’. Hij geeft daarbij aan het niet eens te zijn met de conclusie dat het fiscaal stimuleren van emissievrije auto’s ondoelmatig en duur is.

De Algemene Rekenkamer heeft in het rapport voor elf geselecteerde emissievrije automodellen berekeningen gemaakt van de belastingderving per vermeden ton CO₂. Op basis van deze microvoorbeelden zijn geen conclusies te trekken over de macrokosten. Uit het rapport blijkt onder andere ook dat als wordt uitgegaan van de praktijkuitstoot, de stimuleringskosten van emissievrije auto’s ongeveer 20-30% lager liggen.

In het Klimaatakkoord is voor het stimuleringspakket van emissievrije auto’s een ‘hand aan de kraan’ (HADK) systematiek opgenomen. Deze systematiek houdt in dat jaarlijks de ontwikkeling van de markt voor emissievrije auto’s nauwgezet wordt gemonitord en op basis van de eerste 4 maanden in jaar t en de realisatie in jaar t-1 het aantal nieuwverkopen van emissievrije auto's in jaar t wordt geraamd. Als er sprake is van een structurele afwijking, dan kan ervoor worden gekozen om het stimuleringspakket bij te stellen. Overstimulering wordt hierdoor voorkomen en de budgettaire derving van het stimuleringsbeleid wordt begrensd.

De eerste HADK analyse is afgerond. Het kabinet zal de uitkomsten op korte termijn aan de Tweede Kamer sturen.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Loonbelasting

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 29 september

3

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen