Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat de CO2-uitstoot door de keuring en registratie van de auto in Duitsland een vaststaand feit is geworden en dat de Scandinavische rekenmethode voldoet aan de Richtlijn 2007/46/EG.
X bv doet BPM-aangifte voor een gebruikte BMW X1 en voldoet aldus € 4654. De auto is gebouwd in Duitsland voor de Canadese markt, naar Canada geëxporteerd en later weer geïmporteerd in Duitsland. De auto is daarna in Duitsland gekeurd en geregistreerd. Op het Duitse kenteken staat een CO2-uitstoot van 236 gr/km. Deze is berekend aan de hand van de Scandinavische rekenmethode. X bv stelt dat de uitstoot op basis van andere rekenmethodes moet worden verlaagd naar 149 gr/km.
Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat de CO2-uitstoot door de keuring en registratie in Duitsland een vaststaand feit is geworden en dat de Scandinavische rekenmethode voldoet aan de Richtlijn 2007/46/EG (zie HR 3 april 2020, 18/01389, V-N 2020/17.14). X bv maakt niet aannemelijk dat de door haar aangedragen referentievoertuigen exact dezelfde auto’s zijn. Zo heeft de auto een grotere brandstoftank dan Europese auto’s en is gesteld noch gebleken dat die referentievoertuigen ook voor de Canadese markt zijn gebouwd. Het beroep van X bv is enkel gegrond met betrekking tot het alsnog toepassen van een extra leeftijdskorting, zodat de BPM wordt verlaagd tot € 4022.
Wetsartikelen:
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 10
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 9
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Instantie: Rechtbank Den Haag
Editie: 28 januari