Uit de nota blijkt dat de beoogde budgettaire opbrengst van de vliegbelasting van € 200 miljoen per jaar in 2021 niet zal worden gehaald doordat het daadwerkelijke aantal passagiers in 2021 lager zal liggen als gevolg van de coronacrisis. De verwachting is dat de opbrengst van de vliegbelasting in 2021 rond de € 80 miljoen bedraagt.
De daling van het aantal passagiers door de coronacrisis die relevant is voor de budgettaire gevolgen en daarmee de budgettaire dekking van de voorgestelde wetsaanpassing is door CE Delft berekend. Indien de lagere passagiersaantallen achterwege blijven, leidt dit niet tot aanpassing van het tarief. Dit geldt ook als er nog lagere passagiersaantallen zijn als gevolg van de coronacrisis.
In het regeerakkoord is aangegeven dat als er een Europese vliegbelasting komt die meer oplevert dan € 200 miljoen, het verschil door middel van een extra lastenverlichting wordt teruggesluisd naar de burgers. Het kabinet verwacht niet dat er op korte termijn een Europese vliegbelasting komt.
De vliegbelasting zijn kosten die de luchtvaartmaatschappijen moeten voldoen aan de luchthavenexploitanten. Het is aan de luchtvaartmaatschappijen om te bepalen hoe en in welke mate zij deze kosten doorberekenen aan de klant.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Milieuheffingen
Regelgevende instantie: Staten-Generaal
Editie: 1 december