De second opinion is uitgevoerd naar aanleiding van een motie van de Kamerleden Omtzigt en Lodders. Voor de second opinion zijn vier onderzoeksvragen geformuleerd om de verschillende onderdelen van de motie te toetsen. Ook is in de second opinion gekeken naar andere onderzoeken, zoals het onderzoek van KPMG in opdracht van de Stichting BOVAG-RAI Mobiliteit.
De conclusie van de second opinion is dat de omzetting naar een nieuwe BPM-tabel naar verwachting niet leidt tot extra BPM-inkomsten voor de overheid. De nieuwe BPM-tabel is op correcte wijze omgerekend uit de oude tabel, op basis van degelijk onderzoek van TNO. Wel stijgt de BPM-opbrengst doordat steeds zwaardere auto’s met meer vermogen worden verkocht.
In de second opinion worden een aantal aanbevelingen gedaan aan het Ministerie van Financiën: maak de BPM-tabel flexibel en maak een aparte tabel voor benzine- en dieselauto’s. De staatssecretaris geeft aan dat hij deze aanbevelingen begrijpt, maar acht een onderscheid tussen benzine en dieselauto’s in de BPM tabellen, naast de al bestaande CO2-gerelateerde dieseltoeslag, niet wenselijk.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 3 juni