Rechtbank Noord-Holland oordeelt dat de naheffing bij X terecht is ook al was de loonadministratie door haar uitbesteed. X stelt vergeefs dat de inspecteur het administratiekantoor had moeten aanspreken voor de te weinig geheven premies.

Belanghebbende, X, exploiteert een taxibedrijf. De loonaangiften van X worden verzorgd door een administratiekantoor. In geschil is de eind 2012 aan X opgelegde naheffingsaanslag loonheffingen, waarbij de te weinig door haar afgedragen premie werknemersverzekeringen is gecorrigeerd. Volgens X zat in de software van het administratiekantoor een fout waardoor te weinig premie is betaald. Rechtbank Noord-Holland oordeelt dat de naheffing bij X terecht is ook al was de loonadministratie door haar uitbesteed. X stelt vergeefs dat de inspecteur het administratiekantoor had moeten aanspreken voor de te weinig geheven premies. Het maakt ook niet uit dat X zelf enige keren met de Belastingtelefoon heeft gebeld met de vraag waarom de premie vanaf 2005 ineens veel lager was. De vraag is namelijk onvoldoende specifiek om aan het antwoord enig vertrouwen te kunnen ontlenen. X beklaagt zich ook vergeefs over de duur van het boekenonderzoek. Weliswaar is de duur van bijna twee en half jaar gelet op de correctie ongewoon lang, doch dit is reeds gecompenseerd doordat slechts heffingsrente is berekend tot 1 juli 2010. Het beroep van X is ook voor het overige ongegrond.

[Bron Uitspraak]

Wetsartikelen:

Algemene wet inzake rijksbelastingen 20

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Bronbelasting, Premieheffing

Instantie: Rechtbank Noord-Holland

2

Gerelateerde artikelen