De Belastingdienst gaat de voorrangspositie van belastingadviseurs via de Helpdesk Intermediairs vaker opheffen op dagen dat de belastingtelefoon extra drukte verwacht over opgelegde naheffingsaanslagen omzetbelasting. Dat is zo afgesproken met de koepel- en beroepsorganisaties.

Daarnaast zet de Belastingdienst deze maatregel ook in tijdens de laatste dagen voor het einde van het indienen van de kwartaalaangifte. De Belastingdienst gaat deze maatregel dus vaker inzetten. In de praktijk zal het gaan om 8 periodes van ongeveer 3 dagen in het jaar.

Op de volgende datums is er geen voorrang voor de belastingadviseurs als zij bellen met de Helpdesk Intermediairs. Het gaat hier om een voorlopige planning 2023-2024:

Q2-naheffing 29 augustus 2023 30 augustus 2023 31 augustus 2023
Q3-aangifte 27 oktober 2023 30 oktober 2023 31 oktober 2023
Q3-naheffing 24 november 2023 27 november 2023 28 november 2023
Q4-aangifte 29 januari 2024 30 januari 2024 31 januari 2024
Q4-naheffing 23 februari 2024 26 februari 2024 27 februari 2024

 

De verklaring voor deze voorrangswijziging heeft te maken met de algemene bereikbaarheid van de belastingtelefoon en de onderbezetting ervan. Vanwege de prioriteit voor adviseurs moesten ondernemers veel langer wachten waarbij ze tijdens deze periode soms niet eens in de wachtrij terechtkonden. Een eerdere maatregel, in mei dit jaar, had een positief effect op de bereikbaarheid voor ondernemers. Een deel van de adviseurs met vragen bleek naar een rustiger moment uit te wijken.

Daarnaast heeft de Belastingdienst ook de prioriteit voor langere tijd opgeheven, omdat de bereikbaarheid van de BelastingTelefoon in zijn geheel onder druk stond door onderbezetting. Inmiddels zijn er meerdere opleidingsklassen gestart en afgerond om het probleem met de bezetting op te lossen.

Bron: Belastingdienst

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingrecht algemeen

649

Gerelateerde artikelen