De Belastingdienst gaat de voorrangspositie van belastingadviseurs via de Helpdesk Intermediairs vaker opheffen op dagen dat de belastingtelefoon extra drukte verwacht over opgelegde naheffingsaanslagen omzetbelasting. Dat is zo afgesproken met de koepel- en beroepsorganisaties.
Daarnaast zet de Belastingdienst deze maatregel ook in tijdens de laatste dagen voor het einde van het indienen van de kwartaalaangifte. De Belastingdienst gaat deze maatregel dus vaker inzetten. In de praktijk zal het gaan om 8 periodes van ongeveer 3 dagen in het jaar.
Op de volgende datums is er geen voorrang voor de belastingadviseurs als zij bellen met de Helpdesk Intermediairs. Het gaat hier om een voorlopige planning 2023-2024:
Q2-naheffing | 29 augustus 2023 | 30 augustus 2023 | 31 augustus 2023 |
Q3-aangifte | 27 oktober 2023 | 30 oktober 2023 | 31 oktober 2023 |
Q3-naheffing | 24 november 2023 | 27 november 2023 | 28 november 2023 |
Q4-aangifte | 29 januari 2024 | 30 januari 2024 | 31 januari 2024 |
Q4-naheffing | 23 februari 2024 | 26 februari 2024 | 27 februari 2024 |
De verklaring voor deze voorrangswijziging heeft te maken met de algemene bereikbaarheid van de belastingtelefoon en de onderbezetting ervan. Vanwege de prioriteit voor adviseurs moesten ondernemers veel langer wachten waarbij ze tijdens deze periode soms niet eens in de wachtrij terechtkonden. Een eerdere maatregel, in mei dit jaar, had een positief effect op de bereikbaarheid voor ondernemers. Een deel van de adviseurs met vragen bleek naar een rustiger moment uit te wijken.
Daarnaast heeft de Belastingdienst ook de prioriteit voor langere tijd opgeheven, omdat de bereikbaarheid van de BelastingTelefoon in zijn geheel onder druk stond door onderbezetting. Inmiddels zijn er meerdere opleidingsklassen gestart en afgerond om het probleem met de bezetting op te lossen.
Bron: Belastingdienst
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingrecht algemeen