De Belastingdienst heeft onlangs een handboek voor de startende en kleine ondernemer over belastingen, bijdragen en premies beschikbaar gesteld. Het handboek is vooral bedoeld voor de 'doe-het zelver' onder de ondernemers.
In hoofdstuk 1 tot en met 4 staat algemene informatie voor iedereen die een onderneming begint. Het gaat om praktische informatie: met welke organisaties krijgt of heeft iemand te maken, welke spelregels worden er gehanteerd, wat is het belang van een goede boekhouding of administratie?
De kosten die een ondernemer maakt en de investeringen die hij doet om omzet te maken en winst te behalen, komen in hoofdstuk 5 tot en met 9 aan de orde. Bij de berekening van de winst spelen zaken als bedrijfskosten, afschrijvingen en reserves een rol. Verder staat er informatie over de omzet en wat daarbij komt kijken.
Hoofdstuk 10 is van belang als een ondernemer zich door anderen laat helpen bij zijn werk, maar nog geen werkgever wordt. Waarmee hij rekening moet houden als hij personeel in dienst neemt, staat in hoofdstuk 11.
Als de ondernemer van plan is internationaal zaken te gaan doen, is hoofdstuk 12 van belang. Dat gaat over invoer en uitvoer en
wat daarbij komt kijken. Ook bevat dit hoofdstuk informatie over sociale verzekeringen als de ondernemer of zijn werknemers werkzaamheden verrichten in het buitenland.
In hoofdstuk 13 staat uitleg over de manier waarop hij belastingaangifte kan doen, over de soorten aanslagen en over het betalen van aanslagen.
Hoofdstuk 14 en 15 ten slotte wijzen de ondernemer de weg als er ingrijpende veranderingen in zijn onderneming plaatsvinden. Dat kan
bijvoorbeeld zijn omdat er een mede-eigenaar of maat bij komt, of omdat hij zijn onderneming beëindigt.
Het handboek is in interactieve pdf-vorm beschikbaar op de website van de Belastingdienst.
Bron: Belastingdienst
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingrecht algemeen