Callcenter Unitedcall heeft een boete van 800.000 euro gekregen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Medewerkers van het bedrijf belden mensen op over een openstaande rekening en oefenden zware druk uit om die te betalen.

Unitedcall, dat vanuit Turkije opereerde, belde Nederlandse consumenten op om namens fictieve incassobureaus geld te innen. Medewerkers van het callcenter beweerden daarbij dat de consumenten nog rekeningen hadden openstaan, maar gaven vervolgens geen informatie over die rekeningen. Wel zeiden ze dat de desbetreffende consument in het verleden was ingegaan op een aanbod voor bijvoorbeeld een abonnement op een loterij of cheques voor vliegvakanties en hotelovernachtingen. De bedragen waar het callcenter vervolgens om vroeg, varieerden van honderden tot zelfs enkele duizenden euro's, aldus de ACM.

"Dit is zeer schadelijk voor het vertrouwen van consumenten in de incassobranche. Daarom leggen we deze boete op", zegt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh. Een woordvoerster van de toezichthouder laat weten dat de praktijken in dit geval eerder op oplichting lijken dan alleen foute incassopraktijken. Omdat oplichting niet volledig is vast te stellen, is nu gekozen voor een boete.

Bron: ANP

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Financiële administratie, Insolventierecht

3

Gerelateerde artikelen