Het aantal gasauto's op de Nederlandse wegen loopt met grote schreden achteruit. Afgelopen jaren werd rijden op lpg al minder populair. Maar dit jaar is de terugval van de zuinige brandstof in een stroomversnelling gekomen.
Telde het wagenpark begin januari nog 191.000 wagens met een lpg-installatie, eind vorige maand waren dit er nog maar 173.000, blijkt uit cijfers van autobrancheorganisatie Bovag.
 
Belangrijkste oorzaak zijn de nieuwe fiscale regels voor oldtimers. Duizenden bezitters van oldtimers hebben de afgelopen maanden de lpg-installatie uit hun auto laten verwijderen, om te voorkomen dat ze de volle mep aan wegenbelasting moeten betalen.
 
Er is al langer sprake van een dalende trend. Begin vorig jaar reden er in Nederland nog 204.000 gasauto's, begin 2012 209.000 en het jaar daarvoor 218.000. Ooit waren dat er meer dan een half miljoen.
 
Lpg werd in 1955 in Nederland geïntroduceerd. Het hoogtepunt van de lpg-verkoop aan de pomp was eind jaren 80.
 
Het is de laatste jaren minder lonend geworden om een dure lpg-installatie te laten inbouwen, weet brandstofexpert Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers. Er zijn veel zuinige diesel- en benzineauto's op de markt gekomen.
 
Ook wordt lpg niet erg gestimuleerd door de overheid. Auto's met zo'n gastank vallen vaak ook in een relatief dure bijtellingscategorie. Veel leaserijders zijn daarom overgestapt.
 
De stichting Autogas Nederland, die lpg-rijden promoot, vindt dat bij veel mensen wel een verkeerd beeld bestaat van lpg. Veel automobilisten zouden hiermee anno 2014 nog altijd honderden euro's op hun brandstofrekening kunnen besparen. Lpg is volgens de stichting de zuinigste autobrandstof die breed verkrijgbaar is bij tankstations.

Bron: ANP

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

0

Gerelateerde artikelen