Het grote Spaanse bouwbedrijf Ferrovial heeft goedkeuring gekregen van een meerderheid van zijn aandeelhouders om het hoofdkantoor naar Nederland te verhuizen. Het gaat om een omstreden stap. De Spaanse regering van premier Pedro Sánchez noemde het verhuisplan onlangs ondankbaar en tegen de belangen van Spanje in. Maar volgens Ferrovial is de stap aantrekkelijk voor het bedrijf.
Nederland staat bekend als een belastingparadijs en dat werd Ferrovial eerder ook door critici voor de voeten geworpen. Wat betreft de belastingvoordelen schreef staatssecretaris Van Rij onlangs in antwoord op Kamervragen dat hem niet bekend is of er met de vestiging in Nederland belastingvoordelen zijn voor Ferrovial. De Belastingdienst heeft in aanloop naar het bekendmaken van de verhuisplannen geen contact gehad met Ferrovial. Er is dus geen ruling in het spel.
Vicepremier en minister van Sociale Zaken Yolanda Díaz suggereerde dat het bedrijf naar Nederland trok vanwege de belastingen: "We hebben het over oneerlijke belastingconcurrentie. Laat ik duidelijk zijn: we moeten werken aan een Europa waar belastingparadijzen niet meer bestaan." Topman Rafael del Pino ontkent echter dat belastingbesparing de drijfveer is voor de verhuisoperatie. Volgens Ferrovial is het bedrag dat Nederland straks zal heffen ‘zeer vergelijkbaar’ met de belastingen die het bedrijf tot nu toe in Spanje afdraagt.
Maar volgens Spaanse media becijferden analisten van de bank Sabadell eerder dat Ferrovial tot 40 miljoen euro per jaar aan belastingen kan besparen. De verhuizing kan het bedrijf nog duur komen te staan, waarschuwde dinsdag minister María Jesús Montero van Financiën. Als de Spaanse belastingdienst concludeert dat Ferrovial inderdaad verhuist om de belasting te ontwijken, staat het bedrijf straks nog een torenhoge aanslag te wachten, aldus Montero. Ferrovial zou in dat geval geen gebruik kunnen maken van fiscale voordelen die binnen de Europese Unie gelden voor fusies (officieel fuseert het bedrijf met een al bestaande dochteronderneming in Amsterdam). "De wet is hier helder over."
Het bedrijf, dat vooral infrastructuur ontwerpt, bouwt en beheert, maar ook bijvoorbeeld de Londense luchthaven Heathrow uitbaat, betoogt echter dat Nederland op een andere manier interessant is. Volgens de onderneming zou de verhuizing Ferrovial namelijk toegang geven tot goedkoper krediet. Het bedrijf wil in Nederland ook een beursnotering aanvragen.
Ferrovial heeft in Amsterdam al een internationale vestiging waar ongeveer vijftien mensen werken. Nu het hoofdkantoor naar Nederland komt wordt dit waarschijnlijk uitgebreid naar dertig tot vijftig mensen. Op een later moment wil Ferrovial, dat nog in Madrid genoteerd is, ook naar de beurs in New York. Ferrovial stelt verder dat de verhuizing geen gevolgen zal hebben voor zijn activiteiten in Spanje, waar het ongeveer 5500 mensen in dienst heeft en waar het ook nog steeds belasting zal betalen.
Eerder deze week stuurde de Spaanse staatssecretaris van Economische Zaken, Gonzalo García Andrés, nog een brief aan de topman van Ferrovial, waarin hij stelde dat de verhuizing geen enkel economisch voordeel opleverde. Het bouwconcern zou ook met een beursnotering in Spanje een tweede notering aan Wall Street kunnen bemachtigen.
Bovendien was de regering bereid om de wet nog aan te passen, mocht dat toch nodig zijn. De Spaanse regering dreigde ook een belastingvoordeel te schrappen als Ferrovial geen economisch voordeel kon aantonen van de verhuizing. Daardoor zou het bedrijf miljoenen extra belasting moeten gaan betalen. Overigens is het inderdaad mogelijk om met de huidige regelgeving vanuit Spanje een tweede beursnotering in de VS te krijgen, maar dat gaat dan om aandelen zonder stemrecht.
Met de verhuizing naar Nederland volgt Ferrovial andere grote Europese bedrijven, die eerder dezelfde stap namen. Zo is vliegtuigfabrikant Airbus tegenwoordig formeel gevestigd in Leiden. Ferrovial is opgericht in 1952. Het bedrijf groeide in de loop van decennia uit van een bescheiden spoorwegbouwbedrijf tot een wereldwijd concern dat contracten binnenhaalde voor het Guggenheim-museum in Bilbao en de Olympische Spelen van Barcelona. Het leeuwendeel van de omzet wordt tegenwoordig buiten Spanje behaald.
Bron: ANP/NOS/Volkskrant
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Europees belastingrecht, Internationaal belastingrecht
Carrousel: Carrousel