VNO-NCW Zeeland stelt dat het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel voor personenauto's in 2025 positieve gevolgen zal hebben voor onder meer de arbeidsmobiliteit in de provincie, maar de ondernemersorganisatie zou graag zien dat ook vrachtwagens vanaf die datum gratis door de tunnel kunnen rijden. VNO-NCW wijst erop dat als de tunnel tolvrij wordt voor alle verkeer dit tot een "aanzienlijke kostenverlaging zal leiden voor goederen- en personenverkeer tussen Zeeuwse bedrijven en kernen" aan de beide kanten van de Westerschelde.
Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) en de Zeeuwse gedeputeerde Harry van der Maas maakten maandag bekend dat de Westerscheldetunnel vanaf 1 januari 2025 tolvrij wordt voor personenverkeer. Dat is acht jaar eerder dan aanvankelijk was voorzien. Voor het tolvrij maken van de tunnel voor vrachtverkeer is nog geen geld beschikbaar.
VNO-NCW Zeeland laat in een reactie weten dat een "tolvrije tunnel de arbeidsmobiliteit tussen de Zeeuwse regio's zal stimuleren en zodoende zal bijdragen aan een sterkere en evenwichtigere regionale arbeidsmarkt". Verder denken de Zeeuwse ondernemers dat een tolvrije tunnel zal bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de haven North Sea Port, de overkoepelende organisatie van de havens van Vlissingen, Terneuzen en Gent.
Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TNL) vindt het goed dat met het tolvrij maken van de tunnel voor personenvervoer "een eerste stap" wordt gezet. Tegelijkertijd wijst TNL erop dat de kosten voor het goederenverkeer hoog zijn en dat de vervoerders veel tijd verliezen omdat vrachtwagens in het nieuwe jaar nog niet zonder te betalen door de tunnel kunnen rijden.
TLN-bestuurslid Ida Sinke voor de regio Zuid laat weten dat de ondernemers veel hebben gedaan om de politiek te overtuigen ook het goederenvervoer tolvrij door de Westerscheldetunnel te laten rijden, maar dat dit nog niet is gelukt. Ze hoopt dat een nieuw kabinet zich daarvoor gaat inzetten. "Dit komt de bereikbaarheid van Zeeland ten goede en zal bijdragen aan de versterking van de Zeeuwse economie. Zo kan er dan zonder onderbreking tussen Gent en Goes worden doorgereden."
Bron: ANP
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingrecht algemeen