De Belastingdienst stuurt op gezette tijden brieven naar ondernemers die minimaal 1 jaar geen btw hebben afgedragen, of in aftrek hebben gebracht. De Belastingdienst vraagt dan of de onderneming is gestopt en het OB-nummer en btw-id kan worden ingetrokken. Ook dit jaar, om precies te zijn op 3 februari, verstuurt de Belastingdienst dergelijke brieven.

Is de ondernemer inderdaad gestopt met zijn onderneming, dan hoeft hij niets te doen. De Belastingdienst trekt het omzetbelastingnummer (ob-nummer) in en het btw-identificatienummer komt te vervallen. De ondernemer ontvangt hierover een bericht van de Belastingdienst.

Trekt de Belastingdienst het ob-nummer in door gebrek aan economische activiteiten, dan kan het zijn dat de ondernemer btw moet betalen over de waarde van bedrijfsmiddelen die naar privé zijn overgegaan. Dit neemt de ondernemer op in zijn laatste btw-aangifte van het jaar 2020.

Niet gestopt met onderneming

Is de ondernemer niet gestopt met de onderneming, dan moet hij uiterlijk 2 maart 2021 een brief aan de Belastingdienst sturen met daarin de volgende gegevens:

  • het kenmerk van de ontvangen brief (ob-nummer);
  • waarom al minimaal 1 jaar is ingevuld dat niets aan te geven is;
  • het telefoonnummer van de ondernemer;
  • het e-mailadres;
  • waarom de ondernemer onder een ontheffing, vrijstelling of bijzondere regeling valt.

Stuur de brief naar het volgende adres:

Belastingdienst/Nihilaangiften
Postbus 2762
6401 DG Heerlen

Na ontvangst van de brief neemt de Belastingdienst schriftelijk of telefonisch contact op. De Belastingdienst trekt het ob-nummer niet in voordat er contact is geweest.

Zie ook een voorbeeld van de brief.

Bron: Belastingdienst

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Omzetbelasting

649

Gerelateerde artikelen