Trustkantoor Intertrust krijgt van De Nederlandsche Bank (DNB) een boete van 2,5 miljoen euro om gebrekkige controles van cliënten. Het bedrijf zou in tien gevallen onvoldoende onderzoek hebben gedaan naar cliënten voordat het de dienstverlening aan hen begon.

Trustkantoren voeren allerlei beheerdiensten uit voor andere bedrijven, zoals optreden als directeur of vennootschappen van een adres voorzien. In 2018 werd een wet voor trustkantoren van kracht die hen onder andere verplicht om goed te onderzoeken of geld van cliënten niet uit misdrijven afkomstig is. Volgens DNB schoot Intertrust tekort bij dit soort onderzoeken. Daarmee zou de doelstelling van de wet voor trustkantoren, namelijk het "bevorderen van de integriteit van het financiële stelsel", in gevaar zijn gekomen.

Intertrust, dat in 2022 werd overgenomen door het Amerikaanse CSC, heeft nog de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de geldstraf. Dat kan tot zes weken na de bekendmaking van de boete.

Volgens DNB ging Intertrust bij een aantal niet bij naam genoemde bedrijven niet goed na waar ze hun vermogen vandaan hadden. Ook zegt de toezichthouder dat het trustkantoor in een geval naliet de identiteit van een cliënt te dubbelchecken. Daarnaast ontbraken verplichte details over transacties in een aantal cliëntonderzoeken die Intertrust had gedaan.

CSC meldt het nakomen van alle geldende wetten en regels "zeer serieus te nemen". "Sinds onze overname van de Intertrust Groep hebben we een aantal stappen gezet om de cultuur van naleving binnen de hele organisatie te versterken", meldt het bedrijf. "Meer specifiek hebben we in Nederland een programma opgezet om het belang van naleving te benadrukken." DNB hield toezicht op de totstandkoming van dat Nederlandse verbeterprogramma, zegt een woordvoerder van CSC.

Bron: ANP

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Strafrecht, Fiscaal bestuurs(proces)recht

383

Gerelateerde artikelen