Per 1 juli 2014 worden de AOW, ANW, WW, WIA, WAO, TW, Wajong, WWB, IOAW en IOAZ aangepast als gevolg van de stijging van het wettelijk minimumloon per 1 juli 2014.
Nog voor de zomer 2025 komt er duidelijkheid of werkgevers fiscaal gestimuleerd moeten worden voor het voordelig laten aflossen van studieschulden door werknemers. Dat antwoordt de Staatssecretaris van Financiën op vragen van de leden Inge van Dijk en Krul (beiden CDA).
Advocaat-generaal Rantos concludeert dat bij het vaststellen of de Duitse socialezekerheidswetgeving van toepassing is op A, alle werkzaamheden van A in aanmerking worden genomen. Het begrip ‘substantieel gedeelte van de werkzaamheden’ betekent dan dat ook de werkzaamheden in derde landen van belang zijn.
Vanaf 16 juni 2025 kunnen burgers, werkgevers, juridische professionals en gemachtigden digitaal in beroep gaan tegen een beslissing van een publieke instantie in sociale zekerheidszaken bij de rechtbank Overijssel. Denk bijvoorbeeld aan besluiten van publieke instanties, zoals de gemeente, het UWV, het CIZ of DUO, over zaken als uitkeringen, toeslagen, tegemoetkomingen, toekenningen of indicaties.
De bestaanszekerheid van veel Nederlanders is de afgelopen acht jaar verbeterd, ondanks de gestegen energieprijzen en hoge inflatie. De inkomens zijn sinds 2017 harder gestegen dan de vaste lasten, meldt ABN AMRO na een analyse van de geanonimiseerde bankrekeningen van 340.000 huishoudens.
Werknemers met een flexibel arbeidscontract krijgen meer zekerheid over hun inkomen en hun werktijd. Zo krijgen uitzendkrachten recht op ten minste gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden als reguliere werknemers. Dat staat in het wetsvoorstel ‘Meer zekerheid flexwerkers’ dat de Minister Van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft aangeboden aan de Tweede Kamer. Het is het eerste grote wetsvoorstel van het arbeidsmarktpakket dat wordt ingediend bij de Tweede Kamer.
De woonlandfactoren voor socialezekerheidsuitkeringen voor het kalenderjaar 2026 zijn bekendgemaakt door minister Van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Minister Van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en staatssecretaris Van Oostenbruggen van Financiën hebben op 13 mei 2025 het wetsvoorstel Regeling dienstverlening aan huis aangeboden aan de Tweede Kamer. Doel van de regeling is om de arbeidsmarkt voor persoonlijke dienstverlening te stimuleren en zwartwerken te voorkomen.
Werkgevers mogen per 1 januari 2030 geen salaris meer inhouden op het minimumloon van werkenden ten aanzien van huisvestingskosten. De inhoudingsmogelijkheid wordt stapsgewijs in vijf jaar afgebouwd. Dat staat in een besluit dat minister Van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ter consultatie heeft gepubliceerd. Belangstellenden kunnen tot 6 juni 2025 reageren op het ter consultatie voorgelegde besluit.
Rechtbank Noord-Nederland oordeelt dat de in Liechtenstein betaalde sociale zekerheidspremies en ‘Krankentaggeldversicherung’ voor aftrek in aanmerking komen bij de vaststelling van het belastbaar inkomen van X. De ‘Krankenkasse Arbeitgeber Beitrag’ en de ‘Reisespesen' zijn niet aftrekbaar.
De Tweede Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel Participatiewet in balans (36582). In het wetsvoorstel staan ruim 20 maatregelen die uitvoeringsprofessionals meer ruimte geven om mensen goed te ondersteunen. Het is een eerste stap op weg naar een fundamentele herziening van de Participatiewet.