De Staatssecretaris van Financiën antwoordt op vragen vanuit de Tweede Kamer over het fiscaal stimuleren van bepaalde soorten auto's. Hij verwijst daarbij naar de Autobrief die in de maak is.

Brief Staatssecretaris van Financiën, 23 april 2014 DV/2014/ 237U

De Staatssecretaris van Financiën heeft geantwoord op vragen van het Tweede Kamerlid Neppérus over het fiscaal stimuleren van bepaalde soorten auto's, zoals elektrische auto's. Hij deelt onder meer mee dat er inmiddels maatregelen zijn getroffen om de kans op overschrijding van het MIA- en Vamilbudget in 2014 te minimaliseren. Zo komen personenauto's niet meer voor de Vamil in aanmerking en komen voor de MIA alleen nog auto's met CO2-uitstoot van ten hoogste 50 gr/km in aanmerking. Daarnaast geldt er sinds 2014 ook een maximum bedrag waarover MIA kan worden toegepast. Verder geeft hij een uitsplitsing van de fiscale regelingen die er zijn voor het stimuleren van bepaalde groepen auto's. Hij maakt onderscheid naar MRB, BPM en MIA. Op de vraag of hij van mening is dat de fiscale regelingen een voorbeeld zijn van overstimulering van het fiscale stelsel, dat ze marktverstorend werken en dat ze het fiscale stelsel nodeloos ingewikkeld maken, gaat hij niet in maar antwoordt hij dat hij daarop uitgebreid zal terugkomen in de Autobrief. Hij stelt dat bij het opstellen van de Autobrief onderzoek wordt gedaan naar een robuust belastingsysteem met een meer evenwichtige vorm van stimulering van (zeer) zuinige auto's voor de jaren 2016 tot en met 2019. De resultaten van het onderzoek zijn echter nog niet bekend.  

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Inkomstenbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 25 april

2

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen