Verschillende transactiesystemen zijn inmiddels grotendeels aan elkaar verbonden, waardoor bij de Belastingdienst veel beter inzicht in de belastingplichtige ontstaat. Dit antwoordt staatssecretaris Wiebes van Financiën op vragen van de vaste commissie voor Financiën over het rapport beleidsdoorlichting dienstverlening Belastingdienst.

De Belastingdienst zal in de toekomst de informatie die hij in huis heeft over belastingplichtigen door middel van data-analyse verrijken voor zowel gerichte dienstverlening (rond life-events) als het meten van compliance (betaalgedrag of correctie aangifte).

Voor wat betreft de bezwaarafhandeling meldt Wiebes dat de Belastingdienst er van uitgaat dat dit jaar de afhandeling van bezwaren binnen de voorgeschreven termijnen gebeurt. Het proces van binnenkomst en registratie van het bezwaar tot aanvang van de behandeling is gestroomlijnd. Verder vindt actieve afstemming plaats tussen de diverse onderdelen van de Belastingdienst. Hierdoor worden de onderdelen eerder en beter geconfronteerd met de effecten van hun keuze voor het proces in de hele keten. Ook wordt ingezet op het voorkomen van bezwaren, door beter en veelvuldiger contact met de belastingplichtige over mogelijke issues voordat de aanslag wordt opgelegd. Daarbij zal steeds meer gebruik worden gemaakt van informatie uit de transactiesystemen over de belastingplichtige. Voor de bezwaren omzetbelasting geldt dat er dit jaar extra uitzendkrachten worden ingezet om de achterstanden weg te werken.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Bronbelasting

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 16 maart

5

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen