Rechtbank Noord-Holland oordeelt dat de op aangifte voldane BPM mogelijk te hoog is geweest. Ten tijde van de datum eerste toelating werd in binnenlandse situaties de CO2-uitstoot namelijk op een andere wijze gemeten dan bij de aangifte bij invoer. In goede justitie wordt de CO2-uitstoot met 6 gram per km verlaagd.

X bv doet in november 2017 BPM-aangifte voor een BMW X5 met een datum eerste toelating van 25 november 2016 en voldoet € 7881. Volgens haar is deze BPM te hoog, omdat een te hoge CO2-uitstoot (158 gram per km) in aanmerking is genomen. Dit heeft ook te gelden voor 550 andere gebruikte auto's, die door haar zijn ingevoerd. Tot 1 september 2019 wordt in binnenlandse situaties voor alle NEDC-gekeurde auto’s de uitstoot bepaald op basis van deze (oude) NEDC-waarde. Voor auto’s die al volgens de (nieuwe) WLTP-methode zijn gekeurd, wordt geheven op basis van een teruggerekende WLTP-waarde (de NEDC 2.0). Deze NEDC 2.0 waarde is tot 1 juli 2020 aan alle BPM-berekeningen ten grondslag gelegd. Na 1 juli 2020 wordt uitsluitend nog geheven op basis van de WLTP-waarde.

Rechtbank Noord-Holland oordeelt dat de op aangifte voldane BPM hierdoor mogelijk te hoog is geweest. Ten tijde van de datum eerste toelating werd de CO2-uitstoot namelijk op een andere wijze gemeten dan bij de aangifte bij invoer. De inspecteur voldoet niet aan de op hem rustende bewijslast ter zake. Gelet op de uitkomst van zowel een KPMG-rapport (verschil van 7 tot 7,5 gram per km) als een TNO-rapport (verschil 5,8 gram per km), wordt de CO2-uitstoot in goede justitie met 6 gram per km verlaagd. De discriminatie zou ondervangen kunnen worden door art. 10b lid 1 Wet BPM 1992 toe te passen, waarbij de overgang van NEDC 1.0 via NEDC 2.0 naar WLTP wordt aangemerkt als een gewijzigde maatstaf van heffing, maar dat ondervangen gebeurt in de praktijk niet. Er is ook geen invulling gegeven aan de mogelijkheid om nadere uitvoeringsregels te stellen. Het beroep van X is gegrond, zodat een teruggaaf volgt van € 1603. Voor alle samenhangende beroepen (zie ook 19/4232) is de totale proceskostenvergoeding € 4539 en de totale immateriële schadevergoeding is € 10.000.

[Bron Uitspraak]

Wetsartikelen:

Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie 110

Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 9

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Instantie: Rechtbank Noord-Holland

Editie: 11 augustus

Uitsluiting Nieuwsbrief: Uitsluiting Nieuwsbrief

39

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen