De Belastingtelefoon kan de bereikbaarheid niet uitsplitsen naar beconnummers en burgers en bedrijven. De uitbreiding van de capaciteit heeft als doel om zowel de bereikbaarheid als de kwaliteit van de wet- en regelgeving te verbeteren. Dit geldt voor de Belastingtelefoon als geheel en daarmee ook voor de belastingadviseurs.
Volgens de staatssecretaris is het streven van de Belastingdienst om digitale interactie met burgers op termijn mogelijk te maken. Een belangrijke randvoorwaarde is dat dit veilig kan plaatsvinden. Het is niet mogelijk om formele berichten, zoals een belastingaangifte, een aanvraag voor toeslagen of een bezwaarschrift per e-mail bij de Belastingdienst in te dienen. Belastingplichtigen maken immers lang niet altijd gebruik van een beveiligde internetverbinding. Daarnaast is het niet mogelijk om de identiteit van de e-mailvragensteller vast te stellen.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingrecht algemeen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 2 november