Bij de herziening van de autobelastingen heeft het kabinet twee hoofddoelen geformuleerd; een stabiele inkomstenstroom voor de overheid en een wezenlijke ondersteuning van de luchtkwaliteit- en klimaatdoelen op autogebied via proportionele en goed gerichte fiscale prikkels. Voor de Belastingdienst is de grootste uitdaging de maatregel voor oude, vervuilende diesels. Het wetsvoorstel presenteert een eerste stap in de afbouw van de bpm. Een verdere verlaging van de mrb is budgettair neutraal niet mogelijk zonder elders de belastingen te verhogen. Het bijtellingspercentage in de IB/LB is gebaseerd op een mix van verschillende benaderingswijzen van de vaststelling van het voordeel. Voor nulemissieauto's geldt in 2020 nog een milieugerelateerde korting van 18%-punt. Op grond van het overgangsrecht geldt deze korting tot uiterlijk tot en met december 2025.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Inkomstenbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 7 maart