X krijgt in verband met veel hogere uitgaven dan mogelijk zou zijn op grond van het in zijn belastingaangifte opgegeven inkomen een voorlopige aanslag, die de inspecteur na daartegen aangetekend bezwaar handhaaft. De rechtbank in Haarlem verklaart het hiertegen ingestelde beroep gedeeltelijk gegrond. De inspecteur stelt hiertegen hoger beroep in bij Hof Amsterdam. Voor het hof is in geschil of sprake is van omkering van de bewijslast en hoe hoog het belastbaar inkomen van X moet zijn. Hof Amsterdam beslist dat omkering van de bewijslast in de bezwaarfase volgens de tekst van de AWR (art. 27e) niet mogelijk is, maar dat de tekst niet in de weg staat aan toepassing daarvan bij beroep tegen een uitspraak op bezwaar die is gericht tegen een voorlopige aanslag. In een geval waarin niet de vereiste aangifte is gedaan en de inkomstenschatting niet gebaseerd is op toekomstige feiten, maar gebaseerd is op een geconstateerd verschil van uitgaven met een opgegeven inkomen in een al ingediende aangifte, is omkering van de bewijslast mogelijk. Dat er nog geen aangifteplicht bestond voor het jaar waarop de voorlopige aanslag betrekking heeft, maakt geen verschil. X geeft geen inzicht in de wijze van financiering van zijn uitgaven en voldoet niet aan diens bewijslast. De belastingaanslag is volgens het hof niet onredelijk of onwillekeurig hoog.
Gerelateerde artikelen
Maatregelen uit ATAD1 en ATAD2 tegen belastingontwijking blijken effectief
De conditionele bronbelasting, de earningsstrippingmaatregel en de aanpak van CV/BV-structuren door ATAD2 gaan belastingontwijking effectief tegen. Dit staat in de jaarlijks terugkerende Kamerbrief over de monitoring van de effecten van de aanpak van belastingontwijking.
DNB-analyse: doorstroom naar belastingparadijzen structureel gedaald
Nederland speelt de laatste jaren een kleinere rol bij internationale belastingontwijking, komt naar voren uit een analyse van De Nederlandsche Bank (DNB). De stroom geld die ons land binnenkomt en direct weer verlaat op weg naar belastingparadijzen is sinds 2020 een stuk kleiner dan in de voorgaande jaren, signaleert de centrale bank.
Nederland heeft zich onthouden van stemming voor ontwikkeling van VN-belastingverdrag
Bij de stemming over de Terms of Reference voor een VN-raamwerkverdrag heeft Nederland zich onthouden van stemming. Dat antwoordt staatssecretaris Idsinga van Financiën op Kamervragen van de leden Maatoug en Stultiens (GL-PvdA) over belastingverdragen.
Kennisgroep: overgang onder algemene titel bij juridische fusie geen voordeel voor Wet bronbelasting 2021
De overgang onder algemene titel van het vermogen van de verdwijnende naar de verkrijgende rechtspersoon als gevolg van een fusie is geen opbrengst in de zin van art. 3.4a Wet BB 2021. Dat stelt de Kennisgroep dividendbelasting en bronbelasting.
Gevolgen van de ingrijpende wijzigingen in het fiscale stelsel voor vastgoedfondsen
Het Pakket Belastingplan 2024 bevat drie wetten die het fiscale stelsel voor Nederlandse vastgoedfondsen ingrijpend veranderen. Wat zijn de gevolgen van deze wetswijzigingen? Fiscalist en vastgoedspecialist Jeroen Elink Schuurman van PwC beschrijft ze in het Tijdschrift Fiscaal Ondernemingsrecht.
Raad van de EU akkoord met richtlijnvoorstel FASTER
De Raad van de Europese Unie is akkoord met het richtlijnvoorstel FASTER. Richtlijn Faster maakt snellere en veiligere vermindering van teveel ingehouden bronbelasting mogelijk voor beleggers, banken en belastingdiensten van de EU-lidstaten.
Rechttrekken dubbel belaste belegging in EU versimpeld
Het wordt eenvoudiger voor investeerders in andere EU-landen om dubbel betaalde belasting terug te krijgen. De "heel belangrijke" nieuwe regels helpen niet alleen beleggers, maar ook de Europese economie, denkt demissionair staatssecretaris Marnix van Rij.
FASTER en ViDA op agenda Ecofinraad mei 2024
Op 14 mei 2024 spreekt de Ecofinraad over het richtlijnvoorstel snellere en veiligere vermindering te veel ingehouden bronbelasting ('FASTER') met als doel een politiek akkoord te bereiken. Formele aanname door de Raad volgt in een later stadium. Nederland is voornemens om het voorliggende akkoord te steunen. Er is een goede balans bereikt tussen het bestendiger maken van de procedures tegen misbruik, een breder toepassingsbereik voor beleggingsfondsen en een betere uitvoerbaarheid voor belastingdiensten.
Antwoord op Kamervragen over monitoring belastingontwijking
Nederland is door de invoering van de bronbelasting minder aantrekkelijk geworden als doorstroomland naar laagbelastende jurisdicties. De inkomensstromen naar laagbelastende jurisdicties zijn aanzienlijk afgenomen, van € 38,5 miljard in 2019 naar € 6,5 miljard in 2022. Dit staat onder meer in de antwoorden van staatssecretaris Van Rij van Financiën op 66 Kamervragen naar aanleiding van de op 11 oktober 2023 verschenen monitoringsbrief belastingontwijking.
Financiële stromen naar belastingparadijzen gedaald naar 6 miljard euro in 2022
De financiële stromen naar belastingparadijzen zijn gedaald van € 38 miljard in 2019 naar € 6 miljard in 2022. De aanpak tegen belastingontwijking lijkt te werken. Dat antwoordt staatssecretaris Van Rij van Financiën op Kamervragen over het bericht van Follow the Money ‘Vervuilende pfas-fabriek Chemours betaalde geen winstbelasting dankzij ‘cynische constructie’'.