Snel acht het onwaarschijnlijk dat de stijging van de BPM-inkomsten over 2017 verband houdt met de nieuwe CO2-testmethode, de WLTP. In Nederland zijn in 2017 namelijk slechts 129 WLTP-geteste auto's verkocht. De stijging kan bijvoorbeeld zijn veroorzaakt door de hogere economische groei (meer verkochte auto's) en daarmee samenhangende veranderende consumentenvoorkeuren.
Verder verwacht Snel na de zomer van 2018 meer te kunnen zeggen over het proces van de omzetting van de BPM naar op WLTP-gebaseerde tarieven. De inschatting is dat na de zomer pas voldoende WLTP-geteste auto's in Nederland zullen zijn verkocht. De werking van het rekenmodel CO2mpas maakt ook onderdeel uit van deze analyse.
Snel zet zich in om de BPM-opbrengst op macroniveau niet te laten stijgen als gevolg van de WLTP. Het is onmogelijk om op het niveau van individuele voertuigen een budgettair neutrale omzetting te garanderen. Snel richt zich op de ontwikkelingen in de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's onder de WLTP.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 12 maart