Hof Amsterdam oordeelt dat de privé gereden km's van de elektrische '0%-auto' meetellen voor de vraag of de 500 km grens in dat jaar is overschreden. Bij volgtijdelijk gebruik van meerdere auto's moet namelijk worden uitgegaan van het totale privégebruik. De bijtelling voor de 25%-auto is daarom terecht.

Mevrouw X is in 2013 in loondienst. Aan X zijn in dat jaar volgtijdelijk twee auto's ter beschikking gesteld. Van 1 januari 2013 tot 5 november 2013 auto 1 met een cataloguswaarde van € 33.885. Van 5 november 2013 tot en met 31 december 2013 auto 2 met een cataloguswaarde van € 51.865. Auto 2 is elektrisch aangedreven, zodat de wettelijke bijtelling van 25% wordt verlaagd met 25%. X heeft auto 1 voor 376 km privé gebruikt en auto 2 voor 242 km. Volgens de inspecteur is in 2013 de 500 km grens overschreden. In geschil is de naheffingsaanslag loonheffingen, zijnde de bijtelling van 25% voor auto 1 van € 3.717. Rechtbank Noord-Holland stelt de inspecteur in het gelijk. X gaat in hoger beroep.

Hof Amsterdam oordeelt dat de privé gereden km's van de 0%-auto meetellen voor de vraag of de 500 km grens is overschreden. Bij volgtijdelijk gebruik van meerdere auto's moet namelijk worden uitgegaan van het totale privégebruik (zie HR 17 december 1997, nr. 33.005, V-N 1998/2.27 en Hof Amsterdam 19 april 2016, nr. 15/00544, V-N 2016/38.24.26). Het maakt niet uit dat art. 13bis lid 3 (slotzin) Wet LB 1964 innerlijk tegenstrijdig lijkt te zijn. De wetgever beoogt weliswaar om het privégebruik van een 0%-auto niet in de heffing te betrekken, maar uit de parlementaire behandeling blijkt niet dat de wetgever heeft willen breken met de toepassing van de bijtellingsregeling bij volgtijdelijk gebruik. Het hoger beroep van X is ongegrond.

[Bron Uitspraak]

Wetsartikelen:

Wet op de loonbelasting 1964 13bis

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Loonbelasting

Instantie: Hof Amsterdam

Editie: 8 augustus

2

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen