Hof Amsterdam oordeelt in hoger beroep dat de door de heer X gestelde ‘slijtage’ door het veelvuldig starten voor demonstratiedoeleinden niet valt onder sporen van gebruik. Uit de km-stand van 195 volgt dat de auto nieuw is, ondanks de eerdere registratie in de VS en de periode van circa vier jaar tussen de eerste toelating aldaar en de registratie in Nederland. De Hoge Raad verklaart het beroep in cassatie zonder nadere motivering ongegrond (art. 81 Wet RO).
De heer X koopt een Ford personenauto op een veiling in de VS voor € 42.824, inclusief transport- en verzekeringskosten. Volgens zijn aangifte is de verschuldigde BPM € 8.554. De inspecteur stelt dat de auto nieuw is en legt een naheffingsaanslag op van € 45.905. De auto is aldaar in juli 2010 voor het eerst toegelaten op de weg en op 12 juni 2014 voor het eerst te naam gesteld en door X in gebruik genomen. Op het moment van registratie is de km-stand 195 (121 miles). Volgens Rechtbank Noord-Holland is het vaste jurisprudentie dat een auto die na de vervaardiging niet of nauwelijks is gebruikt, als nieuw moet worden aangemerkt (zie HR 27 januari 2017, nr. 16/02949, V-N 2017/7.20 en nr. 16/03401, V-N 2017/7.21). X gaat in hoger beroep.
Hof Amsterdam (V-N 2019/9.1.3) oordeelt dat de door X gestelde ‘slijtage’ door het veelvuldig starten voor demonstratiedoeleinden niet valt onder sporen van gebruik. Uit de km-stand van 195 volgt dat de auto nieuw is, ondanks de eerdere registratie in de VS en de periode van circa vier jaar tussen de eerste toelating aldaar en de registratie in Nederland. Aangezien de auto nieuw is, claimt X vergeefs toepassing het BPM-tarief van 2010. Het beroep van X is ongegrond.
De Hoge Raad verklaart het beroep in cassatie zonder nadere motivering ongegrond (art. 81 Wet RO).
Wetsartikelen:
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 10
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 9
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Instantie: Hoge Raad
Editie: 28 oktober