Do Articles 18, 45, 49 and 56 of the Treaty on the Functioning of the European Union preclude provisions under which an employer established in one Member State is obliged to make advance payments of tax on the income of workers (nationals of another Member State) temporarily assigned to the employer by a temporary work agency established in another Member State through a branch established in the first Member State?
Do Articles 18, 45, 49 and 56 of the Treaty on the Functioning of the European Union preclude provisions under which the basis of assessment of such workers is set at a flat rate of at least 60% of the amount invoiced by the temporary work agency in cases where the intermediation fee is included in the amount invoiced?
If the answer to the first or second question is yes in the affirmative, is it possible, in a situation such as the present case, to restrict the said fundamental freedoms for reasons of public policy, public security or public health, or for the effectiveness of fiscal supervision?
Gerelateerde artikelen
Europese CO2-belasting gaat ook gelden voor wasmachines van buiten EU
Wasmachines van buiten de EU krijgen binnenkort te maken met een Europese grensbelasting voor CO2-uitstoot. Eurocommissaris Hoekstra voor Klimaat en Schone Groei heeft 17 december 2025 laten weten dat de belasting die al gold voor bijvoorbeeld aluminium en staal met ingang van 2026 wordt uitgebreid naar producten waarin veel van die materialen zijn verwerkt.
Het verwachte fiscale belang van een trailing tax, een verlengde belastingplicht in de inkomstenbelasting na emigratie, bedraagt circa € 16 tot € 38 miljoen, afhankelijk van de gekozen variant en duur van de maatregel. Dat schrijft staatssecretaris Heijnen van Financiën aan de Tweede Kamer naar aanleiding van het vervolgonderzoek trailing tax.
Brussel ziet af van volledig verbod verbrandingsmotor auto 2035
Er komt geen volledig verbod meer op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. De Europese Commissie heeft een herziening gepresenteerd, waarin nieuw geproduceerde auto's niet volledig emissieloos moeten zijn, maar 90% minder CO2 moeten uitstoten vergeleken met 2021. Daardoor blijft er ruimte voor autofabrikanten om hybride auto's op de Europese markt te brengen.