Alfa heeft in 2014 goed gepresteerd. De herinrichting van de organisatie heeft geleid tot meer efficiency in de processen en een toename van de adviesomzet met 15%. Opvallend is de toename van het resultaat met 25%. Voor 2015 rekent Alfa op een continuering van de positieve trend.
Gerekend in autonome groei heeft Alfa in 2014 pas op de plaats gemaakt. Dat de omzet uiteindelijk op bijna 69 miljoen euro (68 miljoen in 2013) is uitgekomen is vooral te danken aan een tweetal succesvolle overnames, SCT Accountants en AADAF Registeraccountants. Mede door ICT-ontwikkelingen is het aandeel van de traditionele accountancy in de omzet aan het afnemen. De focus op efficiency in de interne organisatie heeft geleid tot een hogere winst na belastingen: van ruim drie miljoen euro in 2013 naar circa 3,8 miljoen euro in 2014.
Marges onder druk
Daarbij tekent Koert van der Bij, verantwoordelijk voor financiën in de Raad van Bestuur, echter wel aan dat de marges (omzet minus personeelskosten) steeds meer onder druk komen te staan en dat besparing op overige kosten zijn grenzen kent. "We investeren bovendien fors in opleiding van onze medewerkers, omdat we de kwaliteit van onze dienstverlening op een hoger niveau willen brengen. Dit is een voortdurend proces dat in 2015 nog verder wordt geïntensiveerd."
Geen maatschapstructuur
Alfa kent geen maatschapstructuur; de organisatie opereert als structuurvennootschap met een Raad van Bestuur in loondienst en een onafhankelijke Raad van Commissarissen. Het economische eigendom is volledig in handen van de medewerkers, die na twee jaar kunnen participeren. Hiervan maakt vrijwel iedere medewerker gebruik.
Verwachting 2015
Dit jaar zal de omzetgroei verder doorzetten, verwacht Alfa. Een meer markt- en marketinggerichte aanpak moet de zichtbaarheid van de 28 vestigingen door geheel Nederland verder verhogen. Onder het thema 'Overal dichtbij' lanceerde Alfa in 2014 een nieuwe campagne, die inspeelt op het cruciale belang van de adviseurs bij veel beslissingen in het ondernemersleven. De markt lijkt die positionering al te herkennen. Zakenblad Incompany riep Alfa vorig jaar uit tot 'meest klantvriendelijke accountantskantoor van Nederland' in de Incompany 100, de jaarlijkse monitor van de klanttevredenheid in de zakelijke dienstverlening.
Bron: Alfa accountants & adviseurs
7