"We kunnen leren van de Verenigde Staten, waar de nationale Taxpayer Advocate Service burgers helpt bij fiscale geschillen. Burgers die niet in staat zijn een fiscaal probleem zelf op te lossen kunnen zich daar melden. Iedereen die wordt geholpen krijgt een advocaat toegewezen, die deze burger bijstaat bij geschillen met de Belastingdienst."

Dat schrijven Jurgen de Vries en Jacco Heij, respectievelijk voorzitter en beleidsmedewerker van de Bond voor Belastingbetalers in het FD. De Vries en Heij stellen dat er in Nederland teveel obstakels zijn als iemand zich wil verweren tegen een besluit van de Belastingdienst. Zij verwijzen daarbij naar de parlementaire verhoren in de kinderopvangtoeslagaffaire waarbij volgens hen onweerlegbaar is gebleken dat Nederland een serieus probleem heeft met de rechtsbescherming van de eigen burgers. "Juist dan is de praktische rechtsbescherming van essentieel belang."

Een Taxpayer Advocate Service zoals die in de Verenigde Staten bestaat kan volgens de Bond van grote meerwaarde zijn voor Nederland. De onafhankelijkheid van deze organisatie wordt geborgd, doordat zij direct rapporteert aan het Congres: zowel aan de Senaatscommissie voor financiën als die van het Huis van Afgevaardigden die de agenda en behandeling van wet- en regelgeving domineert. Beide politieke organen kunnen waar nodig ambtenaren en bewindslieden op het matje roepen als er iets misgaat.

Met de Tweede Kamerverkiezingen in aantocht roept de Bond de politiek op om te laten zien dat Nederland een land moet worden waar fiscale rechtsbescherming niet iets abstracts is, maar een norm.

Bron: FD

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Fiscaal bestuurs(proces)recht

Carrousel: Carrousel

6

Gerelateerde artikelen