Sinds 5 juli 2021 voeren medewerkers van de Helpdesk intermediairs van de Belastingdienst een dubbele klantverificatie uit, voordat zij dossiergegevens van klanten aan belastingadviseurs verstrekken. Alleen voor algemene vragen hoeft de belastingadviseur geen verificatievraag te beantwoorden. De gehele BelastingTelefoon zet deze stap, omdat 'de huidige verificatie niet veilig werd bevonden'.

Het doel van de dossiergebonden klantverificatie is, om er zeker van te zijn dat medewerkers van de BelastingTelefoon de informatie aan de juiste persoon verstrekken. De klantverificatie bestaat uit twee onderdelen: een persoons- en een dossiergebonden vraag.

Persoonsgebonden vragen zijn onder andere:

  • geboortedatum;
  • postcode en huisnummer;
  • vestigingsadres onderneming; en
  • KvK-nummer.

Voorbeelden van dossiergebonden vragen zijn:

  • bedrag van de aanslag of aangifte;
  • toetsingsinkomen of geregistreerd inkomen;
  • inhoud uit de aangifte, aanslag, aanvraag, beschikking of brief.

De helpdesk schrijft dat er ook andere vragen gesteld kunnen worden als dat nodig is.

Bron: Belastingdienst

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingrecht algemeen, Kantoren

45

Gerelateerde artikelen