De reputatie van de kwaliteitsregeling van de Belastingdienst, ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) groeit weliswaar, maar dit fiscale keurmerk is slechts bij een kleine minderheid van de Nederlandse schenkers bekend.

Dit blijkt uit een tweejaarlijks merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 3.000 Nederlanders.

De twee officiële keurmerken van goede doelen hebben eveneens maar weinig waarde voor de gemiddelde Nederlander. In de afgelopen jaren is de positie van het CBF en Keurmerk Goede Doelen verder verslechterd. Zelfs de frequente gevers aan goede doelen zijn nauwelijks bekend met deze twee kwaliteitsstempels.

Het vertrouwen in de goede doelen is sinds 2012 flink gedaald. Vooral de organisaties die zich richten op het behoud van natuur en milieu hebben het zwaar te verduren. Ondanks een dip in de reputatie, blijft KWF Kankerbestrijding het goede doel met de sterkste naam. Make-A-Wish is de hardste stijger.

De top 10 van sterkste merken in de goededoelensector (inclusief de positie in 2012):

  1. KWF Kankerbestrijding (1)
  2. KiKa (5)
  3. Het Nederlandse Rode Kruis (3)
  4. Wereld Natuur Fonds (4)
  5. Nederlandse Hartstichting (7)
  6. Cliniclowns (2)
  7. Artsen zonder grenzen (10)
  8. Leger des Heils (12)
  9. Ronald Mc Donald Kinderfonds (6)
  10. Kringloopwinkel (11)

Bron: Hendrik Beerda Brand Consultancy

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Schenk- en erfbelasting

0

Gerelateerde artikelen