China legt voorlopige importheffingen op bepaalde zuivelproducten uit de Europese Unie op. De heffingen tussen de 21,9% en 42,7% gaan 23 december 2025 in.
De voorzieningenrechter van Rechtbank Den Haag grijpt niet in bij de voorgenomen invoering van een nationale handling fee voor pakketjes onder de € 150 van buiten de EU.
Advocaat-generaal Biondi concludeert dat de Portugese bepalingen over het opschorten van executiemaatregelen buiten toepassing moeten worden gelaten. Dit geldt voor een procedure waarin de EC terugvordering gelast van een Portugese steunregeling die onverenigbaar met de interne markt is verklaard.
Het EHRM oordeelt dat, wanneer een procespartij uitdrukkelijk verzoekt om een prejudiciële verwijzing naar het Hof van Justitie EU, en dat verzoek wordt afgewezen door een nationale rechter tegen wiens beslissing geen verder rechtsmiddel openstaat, die rechter verplicht is om de weigering te motiveren.
Minister Heinen van Financiën en Minister Van Oosten van Justitie en Veiligheid informeren de Tweede en Eerste Kamer over de voortgang van de nieuwe anti-witwasaanpak. Die aanpak richt zich op het verlagen van lasten voor bonafide ondernemers en burgers en het verhogen van barrières voor criminelen.
Wasmachines van buiten de EU krijgen binnenkort te maken met een Europese grensbelasting voor CO2-uitstoot. Eurocommissaris Hoekstra voor Klimaat en Schone Groei heeft 17 december 2025 laten weten dat de belasting die al gold voor bijvoorbeeld aluminium en staal met ingang van 2026 wordt uitgebreid naar producten waarin veel van die materialen zijn verwerkt.
Het verwachte fiscale belang van een trailing tax, een verlengde belastingplicht in de inkomstenbelasting na emigratie, bedraagt circa € 16 tot € 38 miljoen, afhankelijk van de gekozen variant en duur van de maatregel. Dat schrijft staatssecretaris Heijnen van Financiën aan de Tweede Kamer naar aanleiding van het vervolgonderzoek trailing tax.
Er komt geen volledig verbod meer op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. De Europese Commissie heeft een herziening gepresenteerd, waarin nieuw geproduceerde auto's niet volledig emissieloos moeten zijn, maar 90% minder CO2 moeten uitstoten vergeleken met 2021. Daardoor blijft er ruimte voor autofabrikanten om hybride auto's op de Europese markt te brengen.