Minister Barry Madlener van Infrastructuur (PVV) sluit het idee niet uit om in Nederland op verschillende wegen tol te heffen. Hij ziet daarin een mogelijk verdienmodel voor investeerders. Die stoppen dan geld in de aanleg of het onderhoud van een snelweg, en verdienen vervolgens aan de geheven tol. "Op dit moment zijn er totaal geen plannen in die richting", voegde hij toe op BNR Nieuwsradio, maar "ik vind het voor sommige trajecten niet eens een slechte gedachte". Geert Wilders vindt het een slecht idee van zijn eigen minister. "De PVV zal geen enkele vorm van tolheffing steunen", zo meldde hij op X.

Het heffen van tol is een mogelijk alternatief voor rekeningrijden. Dat systeem is theoretisch goed, maar werkt niet in de praktijk, aldus Madlener. Hij ziet in tolheffingen bovendien een voordeel omdat mensen de keuze hebben. "Als je niet wil, ga je in de file staan." Hij ziet het als een optie om private investeerders aan te trekken als er straks "echt geen geld" is vanuit de overheid. Hij noemt het voorbeeld van een pensioenfonds dat mogelijk een extra baan wil aanleggen op een traject waar elke dag file staat. Dan kan het heffen van tol als verdienmodel een uitweg zijn, denkt de bewindsman.

Nederland kent nu nog geen tolwegen, maar wel enkele tunnels waar de autorijder tol moet betalen. "Ik heb liever een toltunnel dan geen tunnel", zei de PVV-minister daarover.

Overigens is niet alleen een tekort aan geld een probleem als het gaat om infrastructuurprojecten, waaronder werken aan snelwegen. Zo is er ook een groot tekort aan mensen om het werk uit te voeren en moet rekening worden gehouden met stikstofuitstoot.

PVV-leider Wilders keerde zich eerder op X al tegen de fatbikeplannen van Madlener. Die wilde niet aan strengere regels, maar Wilders tweette toen dat zijn partij daar anders over dacht.

Nu zit Madlener met een lastige situatie. De Tweede Kamer, mede aangevoerd door zijn partijgenoot Hidde Heutink, wil een leeftijdsgrens en een helmplicht voor de fatbike, maar niet voor andere elektrische fietsen. Madlener zou dat wel willen, omdat het onderscheid volgens hem juridisch niet te maken is. Hij informeert de Kamer later hoe hij gehoor wil geven aan de aangenomen motie.

Bron: ANP

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

1187

Gerelateerde artikelen