In dit artikel staan alle wijzigingen op het gebied van formeel belastingrecht en invordering uit het belastingpakket 2025 per wetsvoorstel.

Belastingplan 2025

  • De Staatssecretaris van Financiën heeft in een nota van wijziging op het Belastingplan 2025 de bijstelling hoogte proceskostenvergoeding WOZ- en BPM-bezwaarzaken opgenomen. De Hoge Raad heeft op 12 juli 2024 een arrest gewezen (V-N 2024/33.18) als gevolg waarvan het lage tarief voor de proceskostenvergoeding in belasting- en premiezaken buiten toepassing moet blijven. Dit arrest wordt per 1 januari 2025 gecodificeerd in het Bpb. Enkel het tarief voor overige zaken, dat thans dubbel zo hoog is, blijft dan over. In de nota van wijziging wordt geregeld dat de factor met ingang van 1 januari 2025 wordt verlaagd naar 0,125. Dit zorgt ervoor dat de proceskostenvergoeding die in de bezwaarfase kan worden toegekend in lijn blijft met hetgeen de wetgever bij de invoering van de Wet herwaardering proceskostenvergoedingen WOZ en BPM voor ogen stond.

[nieuwsbron]

Overige Fiscale Maatregelen 2025

  • Wijzigen boetebepalingen Algemene douanewet: de Adw wordt in overeenstemming gebracht met de AWR. Het betreft de bepaling dat de inspecteur die aangifte behandelt en een overtreding constateert ook een boete kan opleggen. Daarnaast gaat het om de bepaling dat er na een verzuimboete ook een vergrijpboete opgelegd kan worden voor hetzelfde feit, als er nieuwe bezwaren bekend zijn geworden.
  • Invordering. Wijzigingen in voorwaarden voor internationale waardeoverdracht van pensioen: als gevolg van uitspraken van het Hof van Justitie EU van 16 november 2023, V-N 2024/2.3 en V-N 2024/2.4 komen twee voorwaarden die Nederland stelt aan een internationale waardeoverdracht van pensioen te vervallen. Het Hof ziet deze namelijk als belemmering voor het vrije verkeer van werknemers. Het betreft de voorwaarde dat de buitenlandse pensioenuitvoerder de aansprakelijkheid moet aanvaarden in een overeenkomst met de Nederlandse Belastingdienst of zekerheidsstelling moet worden verleend en het verbod op ruimere afkoopmogelijkheden in het buitenland.

[nieuwsbron]

Fiscale Verzamelwet 2025

  • Vereenvoudiging bezwaar vaststellings- en terugvorderingsbeschikking. Het voorstel is om bezwaren die zijn gericht tegen de toekenning of herziening van een toeslag ook aan te merken als bezwaren tegen de beschikking tot terugvordering die hiermee samenhangt. Andersom zal een bezwaar dat is gericht tegen een beschikking tot terugvordering ook aangemerkt worden als een bezwaar tegen de daarmee samenhangende toekenning of herziening van de toeslag. Voorgaande geldt niet wanneer uit het bezwaar blijkt dat er enkel bezwaar wordt gemaakt tegen de toekenning of herziening van de toeslag dan wel de terugvordering. Dit wordt in de praktijk reeds toegepast.
  • Wijziging bepaling hoogte percentage belastingrente. Met de voorgestelde wijziging wordt toegevoegd dat een gedifferentieerd percentage kan worden gehanteerd, zodat de in rekening te brengen belastingrente kan verschillen van de te vergoeden belastingrente. De daadwerkelijke percentages belastingrente worden vastgesteld via het Besluit belasting- en invorderingsrente. Op dit moment is er nog geen directe aanleiding om te differentiëren in de percentages belastingrente. Invoering van de maatregel verschilt per belastingmiddel.
  • Verlenging boetetermijn deelnemer. Met de voorgestelde maatregel wordt bewerkstelligd dat beboeting van een ander dan de belasting- of inhoudingsplichtige gedurende een termijn van twaalf jaar na het einde van het kalenderjaar waarin de overtreding heeft plaatsgevonden mogelijk is, indien belastingheffing plaatsvindt met toepassing van de verlengde navorderings- of naheffingstermijn van twaalf jaar. Ook voor de situatie dat de belastingheffing plaatsvindt met toepassing van de onbeperkte navorderingstermijn, houdt het voorstel een verlenging van de boetetermijn van vijf naar twaalf jaar in. Er is overgangsrecht voorgesteld.
    Met het voorgestelde overgangsrecht wordt geregeld dat de bevoegdheid tot het opleggen van een bestuurlijke boete niet herleeft als die bevoegdheid vóór inwerkingtreding van deze wet reeds is vervallen.
  • Wijziging bepaling invorderingsrente. Sinds 1 januari 2013 geldt een nieuwe renteregeling. Sindsdien wordt het in rekening brengen en het vergoeden van invorderingsrente in afzonderlijke wettelijke bepalingen geregeld. Bij de wetswijziging in 2013 zijn de regels die op dit punt gelden bij een verliesverrekening per abuis komen te vervallen. Met de voorgestelde wijziging wordt de omissie gecorrigeerd en wordt geregeld dat er wél invorderingsrente in rekening wordt gebracht wanneer de belastingaanslag waarvan de geldende betaaltermijn is verstreken, wordt verminderd als gevolg van een verliesverrekening. Invoering is echter pas mogelijk per 1 januari 2027 als de vernieuwde invorderingssystemen zijn ingebouwd.
  • Wijziging bepaling fiscaal ingezetene in de wet op de internationale bijstandsverlening. Het voorstel betreft de taalkundige correctie in de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen. De tekst “gekwalificeerd niet-Unierechtsgebied” wijzigt naar “niet-Unierechtsgebied”. De correctie wijzigt niets aan de inwinning van genoemde gegevens en inlichtingen door de Belastingdienst bij de betreffende rapporterende platformexploitanten.

[nieuwsbron]

----------------

Lees ook de wijzigingen uit het belastingpakket 2025 in de:

Bron: Redactie TaxLive

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Invordering, Fiscaal bestuurs(proces)recht

Dossiers: Prinsjesdag 2024

841

Gerelateerde artikelen