De Belastingdienst stuurt een brief aan algemeen nut beogende instellingen (ANBI's) waarin staat dat zij voor de publicatie van gegevens vanaf 1 januari 2021 een standaardformulier moeten gebruiken. Kleinere ANBI’s mogen het standaardformulier ook gebruiken, maar daar geldt geen verplichting voor.
Het verplicht gebruik van het standaardformulier geldt vanaf 1 januari 2021 voor ANBI’s die:
- actief geld of goederen werven onder derden (fondsenwervende instellingen), en waarvan de baten in het betreffende boekjaar meer dan € 50.000 bedragen;
- niet actief geld of goederen werven onder derden, als de lasten in het betreffende boekjaar meer dan € 100.000 bedragen
De standaardformulieren staan op de website van de Belastingdienst en bij verschillende brancheorganisaties. Ook het erkenningspaspoort van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) wordt als standaardformulier gezien.
ANBI’s zijn verplicht zich jaarlijks financieel te verantwoorden over het afgelopen jaar en die verantwoording te publiceren. Maximaal een halfjaar na afloop van het boekjaar moet de informatie via internet openbaar zijn gemaakt. Het niet voldoen aan de publicatieplicht kan leiden tot intrekking van de ANBI-status.
Naast het verplichte gebruik van het standaardformulier voor grotere ANBI’s, staat in de brief informatie over meerdere wijzigingen in de wet- en regelgeving voor ANBI's. Met ingang van 1 januari 2021 is de:
- liquidatiebepaling versoepeld;
- integriteitseis aangescherpt;
- een overheidsinstantie automatisch ANBI-status.
Bron: Belastingdienst
Informatiesoort: Nieuws