De Belastingdienst/Toeslagen past zijn werkwijze aan na een onderzoek van de Nationale ombudsman over de handelwijze van de dienst bij het versturen van een ontvangstbevestiging van bezwaarschriften.

De Nationale ombudsman ontvangt een klacht van een vrijwilliger die werkzaam is bij een stichting die burgers met problemen helpt. Deze vrijwilliger ontvangt regelmatig geen ontvangstbevestiging als hij namens een klant bezwaar maakt bij de Belastingdienst/Toeslagen. De vrijwilliger vraagt de ombudsman een onderzoek in te stellen.

De Belastingdienst/Toeslagen past zijn werkwijze aan na een onderzoek van de Nationale ombudsman over de handelwijze van de dienst bij het versturen van een ontvangstbevestiging van bezwaarschriften. Tot nu toe stuurde de dienst alleen advocaten en rechtsbijstandverzekeraars een ontvangstbevestiging. In andere gevallen stuurde de Belastingdienst/Toeslagen de ontvangstbevestiging alleen naar de belanghebbende zelf. Met deze handelwijze benadeelt de dienst overige gemachtigden, aldus de ombudsman. De handelwijze is niet alleen onbehoorlijk, maar ook in strijd met art. 6:17 Awb. De Belastingdienst/Toeslagen heeft toegezegd zijn werkwijze aan te passen: vanaf eind september 2018 stuurt de dienst de ontvangstbevestiging in principe aan alle indieners van een bezwaarschrift, dus ook aan alle gemachtigden.

Wetsartikelen:

Algemene wet bestuursrecht 6:17

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Bronbelasting

Instantie: Nationale ombudsman

Editie: 4 oktober

6

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen