X bv doet in 2010, 2011 en 2012 een groot aantal BPM-aangiften ter zake van de registratie van gebruikte personenauto's uit het buitenland. De BPM is steeds berekend aan de hand van X-ray koerslijsten van btw-auto's met toepassing van de 12% regeling. X bv maakt bezwaar tegen de voldoeningen op aangifte. De inspecteur verklaart deze gegrond. Dit vanwege strijd met het EU-recht (zie HR 2 maart 2012, nr. 11/00785, V-N 2012/14.19). Aldus zijn teruggaven verleend en per gegrond bezwaar is een kostenvergoeding toegekend van € 54,50. Voorts is rente vergoed conform de wettelijke regeling. X bv stelt nader dat het om marge-auto's gaat, waardoor de BPM nog lager wordt. Rechtbank Den Haag oordeelt dat pas sprake is van een marge-auto als deze vanuit het particuliere circuit in het reguliere handelscircuit terecht komt. Daarvan is in casu nog geen sprake, zodat het btw-auto's zijn. Het verschil tussen btw-auto's en marge-auto's is op zichzelf echter onvoldoende om te constateren dat deze auto's niet langer concurreren en niet meer gelijksoortige voertuigen zijn. Hieruit volgt dat wel mag worden uitgegaan van de (lagere) koerslijstwaarde van een marge-auto. De inspecteur moet voorts rente vergoeden vanaf de datum van de onterechte betalingen tot de dag waarop de teruggaven hebben plaatsgevonden (zie HvJ EU 18 april 2013, nr. C-565/11, Irimie). De inspecteur gaat in hoger beroep. Hof Den Haag oordeelt dat X bv de laagste waarde van de koerslijst mag kiezen, ongeacht hoe zij eigenaar is geworden van de auto en meer in het bijzonder ongeacht de fiscale herkomst van de auto. De (fiscale) herkomst van de auto is namelijk geen eigenschap die aan de auto kleeft en beïnvloedt de heffing dus niet. De nadere keuze van X bv voor de laagste waarde op de koerslijst is ook geoorloofd, omdat de fiscale status geen eigenschap van de auto is die na de aangifte niet meer door de inspecteur kan worden beoordeeld. Het beroep van de inspecteur is ongegrond.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Instantie: Hof Den Haag
Editie: 6 juli