ABN Amro hoeft het saldo van ruim 250.000 euro op de door haar geblokkeerde bankrekening van een cliënt, naar eigen zeggen een handelaar in telefoonaccessoires, niet uit te betalen op diens Litouwse bankrekening. Dit heeft de voorzieningenrechter in Amsterdam geoordeeld.
De bank startte een klantonderzoek nadat zij constateerde dat in hele korte tijd zeer ongebruikelijke transacties op deze bankrekening plaatsvonden, waardoor waarschijnlijk btw-(carrousel)fraude.
De cliënt gaf niet alle gevraagde informatie, maar beëindigde de bankrelatie en vroeg het saldo van de geblokkeerde rekening op. De bank weigerde dit op basis van haar vermoedens van fraude.
De voorzieningenrechter acht het gezien de verplichtingen van de bank op grond van antiwitwaswetgeving en haar zorgplicht, op voorhand redelijk dat de bank de blokkade handhaaft. De client heeft immers de bankrelatie opgezegd en frustreert daarmee het klantonderzoek. De bodemrechter zal zich moeten buigen over de vraag hoelang de bank bevoegd is dit soort maatregelen te handhaven.
De uitspraak is gepubliceerd onder nummer ECLI:NL:RBAMS:2022:4595. Lees ook het thema Btw-(carrousel)fraude.
Bron: Rechtbank Amsterdam
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Omzetbelasting, Strafrecht