De Europese Commissie wil vanaf 4 juli 2024 hoge importheffingen invoeren voor Chinese elektrische auto's. China bedrijft oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren, oordeelt de commissie. Als daaraan niets verandert, komen er heffingen tussen de 17,4 en 38,1 procent.

De commissie, die over de handel van de EU gaat, had in september 2023 een onderzoek ingesteld naar elektrische auto's door bedrijven uit China. Die profiteren van oneerlijke overheidssubsidies, is de voorlopige conclusie. Ze kunnen volgens het dagelijks bestuur van de EU al gauw een 20 procent lagere prijs rekenen, en dat schaadt Europese concurrenten. De commissie is op haar hoede, omdat China eerder bijvoorbeeld Europese zonnepanelenmakers wegconcurreerde.

Brussel wil nog met Beijing in gesprek om een oplossing te vinden voor het handelsconflict. Als dat niet lukt, moet over drie weken bijvoorbeeld op een auto van het populaire BYD in de EU 17,4 procent extra worden betaald. Op de invoer van een SAIC zou de EU zelfs 38,1 procent heffen.

De Britse zakenkrant FT meldde de Europese tegenmaatregelen woensdagochtend al. De invoerheffing op Chinese auto's ligt nu nog op 10 procent. Europa werd afgelopen jaar overspoeld met goedkope elektrische auto's uit China. Door die hevige prijzenoorlog verliezen veel Europese autofabrikanten marktaandeel.

China neemt alle maatregelen om zijn wettelijke rechten en belangen "krachtig te verdedigen", reageert het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken. De extra tarieven van de EU op Chinese auto's schenden de beginselen van de markteconomie en schaden uiteindelijk Europa's eigen belangen, zei een woordvoerder.

Duitse minister vreest handelsoorlog

De Europese Unie dreigt in een handelsoorlog verwikkeld te raken met China nu Brussel flinke importheffingen invoert op elektrische auto's van Chinese makelij. Dat heeft de Duitse transportminister Wissing gezegd. Duitse autofabrikanten hadden zich eerder ook al uitgesproken tegen die hoge heffingen omdat China een zeer belangrijke afzetmarkt is en Beijing met strafmaatregelen tegen Europese auto's kan komen.

Wissing zegt dat die heffingen Duitse bedrijven die zakendoen in China zullen raken. Volgens hem moeten Europese auto's juist goedkoper worden door meer concurrentie, open markten en veel betere bedrijfsomstandigheden in de EU, niet door handelsoorlogen en het afschermen van markten.

Bron: ANP

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Douane

252

Gerelateerde artikelen