Deloitte zegt het eerste accountantskantoor te zijn dat de compliance en adviesmodule in haar online portal integreert. De online dienstverlening voor de MKB-markt komt zo op een volgend niveau. Herman Roose, partner bij Deloitte, legt uit dat de afgelopen jaren grote ontwikkelingen hebben plaatsvonden op het gebied van online accountancy dienstverlening. Dat de financiële keten sterk automatiseert, is gunstig voor ondernemers. "Doordat data-uitwisseling tussen een diversiteit aan systemen steeds eenvoudiger wordt, kunnen klanten hun administratieve systemen integreren en aan het Deloitte ctrl-platform koppelen en kan een significante efficiencyslag worden gemaakt. Het gevolg van deze standaardisering is dat de compliance kosten voorspelbaar worden en middels een abonnement ingekocht kunnen worden door ondernemers."
Binnen de MKB-markt wordt positief gereageerd op de abonnementen. Administratieve lasten als het opleveren van jaarstukken, aangiften en kredietrapportages kunnen tegen minimale kosten en inspanning georganiseerd worden. Roose vervolgt: "Ondernemers investeren liever in een sparringspartner, iemand waarmee ze belangrijke beslissingen kunnen toetsen of na kunnen denken over de verbetering van hun performance, maar dan wel op basis van actuele data. Daarom heeft Deloitte haar online portal uitgebreid met een adviesmodule."
Tot slot vertelt Roose: "Het abonnementsmodel minimaliseert compliancekosten voor ondernemers en maximaliseert tegelijkertijd de waarde van de verzamelde data. De ondernemer heeft realtime inzicht via zijn eigen dashboard in de portal en uitvragende partijen, zoals banken, kunnen digitaal worden voorzien van informatie."
Het ctrl-abonnement is gericht op ondernemers met een omzetniveau tot € 50 miljoen. Maar er zijn organisaties die een uitzondering vormen, namelijk de not-for-profitorganisaties, organisaties van openbaar belang (OOB) en organisaties waarbij de onafhankelijkheidsregels van de US Securities and Exchange Commission (SEC) gelden.
Bron: Redactie TaxLive