Het veelbesproken Carbontax-model, dat is gebruikt door de overheid voor de doorrekening van het effect van subsidies op elektrische auto’s, is gebouwd door een consultant van het kantoor Revnext, Robert Kok. Follow the Money bericht vandaag dat Robert Kok niet alleen de overheid als klant heeft: ook Tesla Motors is klant bij Kok. Een dubbele pet dus.
Het bericht gaat verder dan alleen de dubbele pet. Het kantoor Revnext zou eerder in verband zijn gebracht met ambtelijke omkoping bij de Hogeschool van Amsterdam. Toch vertrouwt de overheid blind op het bedrijf voor dit ene rekenmodel.
Het Carbontax-model heeft inmiddels in totaal meer dan € 900.000 gekost en bleek er in 2018 ruim 100% naast te zitten. Het onderschatte de verkoop van elektrische auto’s in 2018 wat honderden miljoenen euro’s meer aan subsidies gaat kosten dan verwacht. Revnext weigert inzage te geven in de precieze werking van het model. Zowel Staatssecretaris van Financiën Snel als het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) leggen zich hierbij neer.
Mede door het fiscaal beleid in Nederland is de omzet van Tesla in Nederland in 2018 gestegen naar een miljard. En laat Tesla nu dezelfde Robert Kok betalen om meer inzicht te krijgen in de Nederlandse markt. Vreemd dat zowel het PBL als Financiën zich afhankelijk hebben gemaakt van één persoon, die ook de autofabrikant adviseert die het meest heeft geprofiteerd van de subsidies die zijn verstrekt op basis van het model. Het contract met Revnext loopt nog tot 2020.
Zie ook ons andere bericht over het model.
Bron: Follow the Money
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Inkomstenbelasting, Loonbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen