Bron: Rijksoverheid
Vanaf 1 januari 2014 is het kentekenbewijs op creditcardformaat een feit. Deze nieuwe kaart vervangt het tweedelige papieren kentekenbewijs. Het nieuwe kentekenbewijs is gebruiksvriendelijker en minder fraudegevoelig. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft het besluit getekend dat invoering van de kentekencard per 1 januari 2014 mogelijk maakt.
Schultz: "Binnenkort hoeft niemand meer die papieren in de auto te hebben. Het nieuwe kentekenbewijs past gewoon in je portemonnee. En het is niet alleen veel handzamer: de kaart is ook lastiger na te maken en daarmee minder gevoelig voor fraude."
Op de nieuwe kentekencard met chip staan de gegevens van zowel het voertuig als de kentekenhouder. Nu staan die op de twee afzonderlijke delen van het papieren kentekenbewijs. In plaats van het huidige overschrijvingsbewijs krijgt de eigenaar van het voertuig bij de tenaamstelling een tenaamstellingscode. Deze code is nodig als het voertuig van eigenaar wisselt, geschorst, gesloopt of geëxporteerd wordt. Vanwege de veiligheid worden de kentekencards niet bij voertuigbedrijven of postkantoren, maar alleen centraal bij de RDW aangemaakt. De kaart maakt ook het doorverhandelen van gekloonde voertuigen moeilijker. Bij klonen krijgt een gestolen auto hetzelfde kenteken als een auto van hetzelfde merk en type.
De kentekencard houdt hetzelfde tarief als het papieren kentekenbewijs en gaat gelden voor alle voertuigcategorieën. De kaart wordt geleidelijk ingevoerd. Nieuwe voertuigen krijgen vanaf 1 januari bij aflevering een kentekencard. Bestaande voertuigen krijgen een kentekencard als het voertuig op naam van een nieuwe eigenaar overgeschreven wordt. Of als het bestaande kentekenbewijs om andere redenen tussentijds vervangen moet worden. De verwachting is dat in 2019 alle papieren kentekenbewijzen zijn vervangen door kentekencards.
Met de wetswijziging is ook geregeld dat mensen op termijn op meer plekken hun voertuig op naam kunnen zetten. Er is een aparte regeling gemaakt waardoor het ook voor andere geïnteresseerde partijen mogelijk wordt kentekencards uit te geven. Als geregeld is dat de handhavende instanties altijd online toegang kunnen hebben tot het kentekenregister kan ook de toonplicht van het kentekenbewijs in Nederland verdwijnen.
De algehele wijziging levert daarmee uiteindelijk een flinke besparing op van de administratieve lasten voor bedrijven en burgers. Het gaat op termijn om een jaarlijkse besparing van 24 miljoen euro aan administratieve lasten.
0