Importeert iemand een schade-auto dan is het raadzaam om in eerste instantie alleen de essentiële gebreken te repareren. Meer reparaties kosten onnodig veel BPM. Dat adviseert de redactie van het mkb-platform Avanzer Advies.

Wanneer iemand een schade-auto importeert, krijgt deze auto vaak een zogenoemde WOK-status (Wacht Op Keuring) van de RDW. Dit betekent dat de auto pas op kenteken kan worden gezet (registreren) wanneer de door de RDW geconstateerde essentiële gebreken zijn hersteld.

Diegene die importeert betaalt BPM (registratiebelasting) over de waarde van de auto op het moment van registratie. Repareer je teveel, dan betaal je dus meer BPM dan wanneer alleen het hoogst noodzakelijke wordt gerepareerd.

De Hoge Raad komt met een arrest waarin misschien geoordeeld wordt dat het bij WOK-auto’s niet gaat om de waarde bij registratie, maar om de (veel lagere) waarde bij import. De Advocaat-Generaal is vooralsnog van mening dat het gaat om de waarde bij registratie (Conclusie A-G, 30 april 2020, nr. 19/00838).

Lees het uitgebreide advies op de website van Avanzer.

Bron: Avanzer Advies

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

2

Gerelateerde artikelen