Zorg voor goed internet op scholen, verlaag de btw op digitale leermiddelen naar 6 procent en maak opleidingen mogelijk die leraren met academische vaardigheden afleveren. Die oproep doen onderwijs en marktpartijen aan de overheid in het manifest ‘Nú investeren in onderwijs van morgen'. Zij presenteerden het manifest donderdagmiddag.
Scholen willen steeds meer gebruik maken van digitale (en adaptieve) leermiddelen. Hiermee kunnen zij leerlingen meer onderwijs op maat bieden en krijgen leraren sneller inzicht in hoe leerlingen zich ontwikkelen. Bovendien kunnen leerlingen zo kennis en vaardigheden opdoen waarbij ze later goed voorbereid de arbeidsmarkt opkomen.
Scholen lopen hierbij echter tegen belemmeringen aan. Zo zijn vele niet aangesloten op goed internet en lopen ze op tegen torenhoge kosten van digitaal lesmateriaal. Voor papieren boeken geldt een btw-tarief van 6 procent terwijl over digitale leermiddelen 21 procent moet worden betaald. Ook is de bekostiging van het onderwijs onvoldoende om in ICT te kunnen investeren.
Onderwijs, ouders en marktpartijen willen met het manifest laten zien dat zij zich samen verder zullen inzetten om ICT meer en beter in te zetten in het onderwijs. Zo willen ze samen meer digitaal lesmateriaal ontwikkelen. Ook is het belangrijk dat scholen leraren helpen om de benodigde vaardigheden op te doen waarmee ze goed met digitale leermiddelen kunnen werken.
De overheid moet ook haar verantwoordelijkheid nemen vinden de partijen, en zorgen dat de broodnodige randvoorwaarden hierbij in orde zijn, zoals goed internet. In veel verkiezingsprogramma's ontbreekt aandacht voor dit belangrijke thema. Met een nieuw kabinet op komst, kan dat grote gevolgen hebben. ,,Als we niet nu investeren, lopen onze leerlingen achterstanden op en missen zij later aansluiting op de arbeidsmarkt.'' aldus Simone Walvisch, vicevoorzitter van de PO-Raad.
Tot de ondertekenaars van het
manifest behoren: PO-Raad, VO-raad, Kennisnet, Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS), Ouders & Onderwijs, GEU, Heutink, Heutink ICT, Vereniging Digitale Onderwijs Dienstverleners (VDOD), Federatie van Onderwijsvakorganisaties (FvOv), Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs (BaB), de Rolf Groep en KBb-educatief.
Bron: PO raad
1