De Staatssecretaris van Financiën heeft geantwoord op vragen van de Tweede Kamerleden Omtzigt en Schouten over het verdwijnen van de blauwe envelop, het gebruik van de berichtenbox en de ouderenservice van de ouderenbond.
Met betrekking tot het verdwijnen van de blauwe envelop deelt hij mee dat het uitgangspunt is dat voor iedereen die hiermee problemen heeft een oplossing wordt gezocht en dat dat ook in praktijk wordt gebracht. Zo is er een speciaal telefoonnummer voor vragen over de Wet EBV. Voor gevallen waarin meer tijd nodig is om mensen te woord te staan of te helpen, is een terugbelteam opgericht. Aan de balies worden mensen geholpen met het activeren van hun berichtenbox of het aanvragen van een DigiD. Verder is er een breed netwerk van maatschappelijke organisaties die mensen kunnen helpen bij het digitaal zaken doen en met deze organisaties is de Belastingdienst continu in gesprek om hen de juiste ondersteuning te bieden. Verder kunnen mensen ook via DigiD-machtigingen iemand in hun naaste omgeving machtigen om hun zaken te behartigen. Voor mensen die niet de beschikking hebben over een computer en internet en die niet digitaal vaardig zijn, geen ondersteuning in de omgeving kunnen inschakelen en die daardoor hun toeslagbeschikking in hun berichteninbox echt niet kunnen (laten) lezen, wordt een maatwerkoplossing gezocht.
Aangaande de ouderenservice antwoordt hij dat hij zeer hecht aan het voortzetten van de ouderenservice en aan een bijdrage daaraan van de Belastingdienst. Echter dit zal, met het oog op een gelijk speelveld tussen ondersteunende partijen, niet meer zijn in de vorm van financiële maar van concrete ondersteuning, zoals die ook aan andere maatschappelijke intermediairs wordt verleend.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Bronbelasting
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 26 november