Een kapper heeft op zijn kapsalon tweemaal groot het huisnummer van het pand laten aanbrengen. Rechtbank Limburg oordeelt dat de huisnummers ondanks de omvang ervan (bijna 1 m²) geen reclame-uitingen zijn en X dus vrijgesteld is van reclamebelasting.

X is eigenaar van een kapperszaak. Aan het pand heeft hij tweemaal groot (bijna 1 m²) het huisnummer laten aanbrengen. In geschil is of de gemeente Sittard-Geleen voor deze uitingen terecht een aanslag reclamebelasting aan X heeft opgelegd.

Rechtbank Limburg oordeelt dat de nummeraanduidingen op de kapsalon van X geen reclame-uitingen zijn ofschoon ze dankzij hun grootte (bijna 1 m²) wel de aandacht van het publiek trekken. De rechtbank overweegt dat de uitingen slechts aan het publiek kenbaar maken dat het pand met "nr. 3" aldaar is gelegen. De uitingen verschillen in zoverre niet van een nummeraanduiding op de gevel van een gebouw. De aanduidingen trekken weliswaar de aandacht van het publiek, maar de aandacht wordt niet getrokken voor een dienst, een product of een boodschap. In casu gaat het slechts om een nummeraanduiding. De bijzondere vormgeving van het aangebrachte nummer maakt het oordeel niet anders. De rechtbank verklaart het beroep van X gegrond en vernietigt de aanslag reclamebelasting.

 

[Bron Uitspraak]

Wetsartikelen:

Gemeentewet 227

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingen van lagere overheden

Instantie: Rechtbank Limburg

Editie: 31 januari

4

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen