Staatssecretaris Idsinga van Financiën heeft op Prinsjesdag het wetsvoorstel Belastingplan BES-eilanden 2025 bij de Tweede Kamer ingediend. Het wetsvoorstel is onderdeel van het pakket Belastingplan 2025. Het is de bedoeling dat de wet op 1 januari 2025 in werking treedt. Het wetsvoorstel omvat verschillende maatregelen die invloed hebben op de belastingwetgeving voor de BES-eilanden (Bonaire, Sint-Eustatius en Saba).

De wet bevat de volgende aanpassingen:

  • De termijn van de investeringsregeling in de vastgoedbelasting wordt verkort van tien jaar naar vijf jaar. De nieuwe regeling geldt voor beschikkingen afgegeven na 1 januari 2025.
  • De vastgoedbelasting voor hotels wordt met 1%-punt verhoogd: van 10% naar 11%.
  • Het tarief voor de opbrengstbelasting en het IBtarief voor winst uit aanmerkelijk belang wordt met 2,5%-punt verhoogd: van 5% naar 7.5%.
  • De grens van de kleineondernemersregeling wordt vanaf 2025 jaarlijks geïndexeerd met de tabelcorrectiefactor van artikel 25 IB BES (inflatiecorrectie). Ten behoeve van de tabelcorrectiefactor wordt jaarlijks de verdeelsleutel aangepast aan de hand van de inwonersaantallen van de BES-eilanden (per 1 januari zoals vastgesteld door het CBS).
  • In de overdrachtsbelasting wordt een aantal gedateerde foutieve verwijzingen naar de Nederlandse en de voormalige Nederlands-Antilliaanse wetgeving met terugwerkende kracht hersteld.
  • Het begrip 'eigen woning' wordt voor toepassing van de eigenwoningregeling in de inkomstenbelasting verduidelijkt.
  • Voor het begrip loon in de Wet IB BES wordt aansluiting gezocht bij het begrip loon in de Wet LB BES. Loonbepalingen in de Wet IB BES die thuishoren in de Wet LB BES of daar reeds een plaats hebben, worden overgeheveld naar de Wet LB BES respectievelijk komen te vervallen. Dit is een technische wijziging.
  • Alle geldboeten (binnenlands en buitenlands) zijn niet meer aftrekbaar van de winst.
  • De vrijstelling voor tot het loon behorende rechten op periodieke uitkeringen die worden genoten ter vervanging van gederfd of te derven loon vervalt. Voor bestaande stamrechten geldt een eerbiedigende werking; deze worden belast bij uitkering.
  • Vanaf 2025 wordt wettelijk vastgelegd dat de belastingvrije som aan het wettelijk minimumloon per kalenderjaar wordt gekoppeld.
  • De instap naar de tweede schijf in de inkomstenbelasting wordt verlaagd van een belastbaar inkomen van USD 322.769 naar USD 50.000.
  • De opbrengstbelasting die is geheven over de uitdeling van vermogen als bedoeld in artikel 5.8 Belastingwet BES (exitheffing) wordt niet meer aangemerkt als voorheffing op de inkomstenbelasting.
  • Met de invoering van de eindheffing bij naheffingen kan ook de inhoudingsplichtige belastingplichtig zijn.
  • De arbeidsverhouding van de partner van de aanmerkelijkbelanghouder die werkzaamheden verricht voor het lichaam waarin het aanmerkelijk belang worden gehouden, wordt aangemerkt als een fictieve dienstbetrekking.
  • Alle bepalingen inzake het voorwerp van belasting worden ondergebracht in één hoofdstuk in de Wet LB BES. Dit is een technische wijziging.
  • De hoofdstukindeling van de Wet LB BES wordt aangepast, waarbij bepalingen inzake tarief, wijze van heffing, eindheffing en aanvullende regelingen in onderscheiden hoofdstukken worden ondergebracht. Dit is een technische wijziging.
  • Het recht van de werknemer op een of meer uitkeringen ten laste van een spaar- en voorzieningenfonds wordt behandeld als een belaste aanspraak. De werkgeversstorting behoort tot het loon, de aangegroeide rente en de uitkering ten laste van het fonds niet.
  • Het autokostenforfait wordt van toepassing voor de belastingplichtige die niet in dienstbetrekking werkzaamheden verricht en aan wie een personenauto of een bestelauto ter beschikking wordt gesteld.
  • De doelmatigheidsmarge is niet van toepassing indien het loon (door toepassing ervan) lager is dan het normbedrag (gebruikelijkloonregeling).
  • Het huidige tariefstelsel bevat een aantal onduidelijkheden en is niet eenduidig. Gekozen wordt voor toepassing van tijdvaktabellen en tabellen bijzondere beloningen, overeenkomstig de in Nederland gebruikelijke en voorgeschreven methode. Dit is een technische wijziging.
  • Het anoniementarief wordt uitgebreid en is ook van toepassing als: i) de werknemer zijn CRIB-nummer niet aan de inhoudingsplichtige verstrekt, ii) de identiteit van de werknemer niet op de juiste wijze is vastgesteld en opgenomen in de loonadministratie en iii) de werknemer onjuiste gegevens heeft verstrekt waarvan de inhoudingsplichtige weet of redelijkerwijs moet weten dat die niet juist zijn.
  • Om werken in de illegaliteit tegen te gaan, moet de identiteit van de werknemer worden vastgesteld aan de hand van een ID-bewijs en moet een kopie van het ID-bewijs bij de loonadministratie worden bewaard. De werknemer dient zijn CRIB-nummer aan de inhoudingsplichtige te verstrekken.
  • Delegatiebepalingen voor lagere regelgeving waarin bepalingen worden opgenomen over onder meer loonadministratie, loonbelastingverklaring en modelloonstaat. Dit is merendeels codificatie van de huidige uitvoeringspraktijk.
  • In de Wet LB BES wordt een eindheffingsregime ingevoerd voor bestanddelen van het loon waarover de verschuldigde belasting niet is geheven en waarvoor een naheffingsaanslag wordt opgelegd. Over deze eindheffingsbestanddelen betaalde loonbelasting kan niet worden verrekend met de op aanslag verschuldigde inkomstenbelasting.
  • De regelgeving ten aanzien van de afgifte en controle van certificaten die dienen tot bewijs van de oorsprong van goederen uit de BES-eilanden wordt aangepast aan het REX-systeem (Registered Exporter).
  • De regels voor het treffen van identificatiemaatregelen (zoals zegels) worden uitgebreid met betrekking tot bergingsmiddelen zoals containers. Verder wordt een nieuwe strafbepaling ingevoerd voor niet-naleving van de regels omtrent identificatiemaatregelen.
  • De regeling voor het onjuiste gebruik van een vrijstelling waarbij goederen worden ingevoerd of ten onrechte een vrijstelling wordt genoten vanwege de verstrekking van onjuiste of onvolledige gegevens wordt uitgebreid, zodat ook de aangever van de ingevoerde goederen als schuldenaar van een douaneschuld kan worden aangemerkt.
  • Degene die medeplichtig is aan het doen van een onjuiste of onvolledige aangifte of verklaring tot inklaring of tot uitklaring kan ook strafbaar worden gesteld.
  • De vrijstelling voor de tijdelijke invoer van goederen wordt uitgebreid met het gebruik van sleepboten voor de uitvoering van sleepwerkzaamheden in de territoriale wateren van de BES-eilanden.
  • De regeling voor de teruggaaf van accijnzen wordt uitgebreid.
  • Aanpassingen in de Wet algemene ouderdomsverzekering BES, Wet algemene weduwen- en wezenverzekering BES, Cessantiawet BES, Wet ongevallenverzekering BES en Wet ziekteverzekering BES. Inhoudelijke wijzigingen zijn daarmee niet beoogd.

[Nieuwsbron]

--------------------

Het belastingpakket 2025 bestaat naast dit wetsvoorstel uit de volgende wetsvoorstellen:

  1. Prinsjesdag 2024: Belastingplan 2025
  2. Prinsjesdag 2024: Overige Fiscale Maatregelen 2025
  3. Prinsjesdag 2024: Fiscale Verzamelwet 2025
  4. Prinsjesdag 2024: Wetsvoorstel aanpassing fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteiten 2025
  5. Prinsjesdag 2024: Wetsvoorstel Wet aanpassing wet minimumbelasting 2024
  6. Prinsjesdag 2024: Wetsvoorstel beëindiging salderingsregeling voor elektriciteit
  7. Prinsjesdag 2024: Wetsvoorstel Wet Huurtoeslag ter verbetering van de koopkracht en vereenvoudiging van de regeling
  8. Prinsjesdag 2024: Wijziging van de Wet op het kindgebonden budget tot intensivering van het kindgebonden budget in verband met koopkrachtondersteuning in 2025
  9. Prinsjesdag 2024: Wetsvoorstel wijziging van de algemene nabestaandenwet en de Participatiewet in verband met het in 2025, 2026 en 2027 afbouwen van de dubbele algemene heffingskorting in het referentieminimumloon

Informatiesoort: VN Vandaag

Dossiers: Prinsjesdag 2024

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 17 september

Rubriek: Belastingen overzeese Rijksdelen

Uitsluiting Nieuwsbrief: Uitsluiting Nieuwsbrief

369

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen