Eerder is een verlenging aangekondigd van de tijdelijke regeling omtrent hoe om te gaan met ontbrekende registraties in het UBO-register. Deze regeling gold aanvankelijk tot 1 september 2022, maar dat is verlengd naar 1 januari 2023. Dat schrijft minister Kaag van Financiën in antwoord op Kamervragen.

De regeling houdt in dat meldingsplichtige instellingen bij een ontbrekende registratie in het UBO-register tijdelijk kunnen volstaan met de vaststelling dat de client opgave heeft gedaan met daarbij de uitleg welke gegevens en documentatie zijn opgegeven. Dit voorkomt dat de tijdelijke piek in verwerkingstijden zou leiden tot een belemmering voor het aangaan van een zakelijke relatie.

Tot 27 maart 2022 hebben alle al bestaande juridische entiteiten tijd gehad om de UBO’s te registreren. Veel entiteiten hebben tot het allerlaatste moment gewacht met het doen van opgave. Dit heeft een omvangrijke piek in opgaven veroorzaakt. De huidige verwachting is dat de opgaven die in de weken na de deadline zijn binnengekomen eind oktober 2022 zijn verwerkt.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Civiel recht algemeen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 15 september

43

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen