De Tweede Kamer heeft bij de vragen en opmerkingen over de brief inzake ‘Uitvoering van de motie van de leden Omtzigt en Lodders over de implementatie van meetmethoden en de BPM’ aangegeven verbaasd te zijn dat er een second opinion is uitgevoerd.

Volgens de leden is met de motie Omtzigt c.s. verzocht om een onafhankelijk onderzoek naar de budgetneutrale omzetting, niet naar een controleonderzoek op de bevindingen van eerdere onderzoeken van TNO. Staatssecretaris van Financiën Vijlbrief antwoordt dat hij gelet op de wens vanuit de Kamer, de letterlijke tekst uit de motie en de context waarin deze motie is ingediend heeft besloten om het onafhankelijk uitgevoerde TNO-onderzoek nogmaals onafhankelijk te laten toetsen in de vorm van een second opinion. Eind april 2020 is de opdracht voor second opinion aan SEO verleend. Op 15 mei 2020 is de Kamer hierover geïnformeerd.

De second opinion geeft aan dat sprake is geweest van een budgettair neutrale implementatie. Op macroniveau is geen sprake van lastenstijging. Voor de tien en twintig meest verkochte auto’s daalt per 1 juli 2020 de BPM met gemiddeld 10 respectievelijk 6 procent. De WLTP-testmethode berekent ook een realistischer CO2-uitstoot van personenauto’s dan de oude NEDC-testmethode.

Vanaf 1 juli 2020 wordt de BPM van nieuwe auto’s bepaald op basis van de CO2-uitstoot die volgt uit de WLTP-testmethode. Voor 1 juli 2020 wordt de hoogte van de BPM bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot die volgt uit de NEDC-testmethode.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 24 juni

6

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen