De Staatssecretaris van Financiën – Toeslagen en Douane wil bij het herstel en compensatie van en voor de gedupeerde ouders in de toeslagenaffaire maximaal maatwerk leveren. Dat betekent dat niet in alle gevallen een compleet dossier hoeft te worden versterkt. Dat antwoordt zij op Kamervragen.

Gebleken is dat de eigenlijke informatiebehoefte niet altijd aansluit bij het ingediende verzoek “inzage dossier”. Daarnaast is gebleken dat het samenstellen van een dossier zeer tijdrovend is, veel menskracht van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen vergt, terwijl deze organisatie ook druk bezig is met het (voorbereiden van) de financiële compensatie aan gedupeerde ouders. Gemiddeld duurt het samenstellen van een dossier 400 uur.

De bewindsvrouw zegt maatwerk te willen leveren. De huidige werkwijze houdt in dat de persoon die het dossier heeft opgevraagd, wordt gebeld. In dat gesprek wordt de informatiebehoefte vastgesteld. Wanneer de ouder na de gesprekken alsnog een volledig dossier wil ontvangen, zal het dossier uiteraard worden samengesteld. Volgens de staatssecretaris is het voor de herbeoordeling ten behoeve van herstel en compensatie niet noodzakelijk om eerst een compleet dossier per gedupeerde samen te stellen.

Ondanks inspanningen van alle betrokken partijen blijft het volgens Van Huffelen mogelijk dat voor een deel van de ouders niet kan worden vastgesteld of zij in aanmerking komen voor reparatie en dat deze niet kan worden toegekend.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Toeslagen en zorgverzekeringswet

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 28 mei

3

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen