Gebleken is dat de eigenlijke informatiebehoefte niet altijd aansluit bij het ingediende verzoek “inzage dossier”. Daarnaast is gebleken dat het samenstellen van een dossier zeer tijdrovend is, veel menskracht van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen vergt, terwijl deze organisatie ook druk bezig is met het (voorbereiden van) de financiële compensatie aan gedupeerde ouders. Gemiddeld duurt het samenstellen van een dossier 400 uur.
De bewindsvrouw zegt maatwerk te willen leveren. De huidige werkwijze houdt in dat de persoon die het dossier heeft opgevraagd, wordt gebeld. In dat gesprek wordt de informatiebehoefte vastgesteld. Wanneer de ouder na de gesprekken alsnog een volledig dossier wil ontvangen, zal het dossier uiteraard worden samengesteld. Volgens de staatssecretaris is het voor de herbeoordeling ten behoeve van herstel en compensatie niet noodzakelijk om eerst een compleet dossier per gedupeerde samen te stellen.
Ondanks inspanningen van alle betrokken partijen blijft het volgens Van Huffelen mogelijk dat voor een deel van de ouders niet kan worden vastgesteld of zij in aanmerking komen voor reparatie en dat deze niet kan worden toegekend.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Toeslagen en zorgverzekeringswet
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 28 mei